Mektoub, My Love: Canto Uno

recensie Mektoub, My Love: Canto Uno

De romantische dramafilm Mektoub, My Love: Canto Uno gaat over Amin, die beginnend scenarioschrijver is in Parijs is. In de zomer gaat hij terug naar Sète, daar waar zijn roots liggen. Even vakantie vieren. Of is hij er met een andere reden? Wat wij van Mektoub, My Love: Canto Uno vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

1994, Parijs. Amin is een beginnend scenarioschrijver die in de zomer terug naar Sète gaat om vakantie te vieren met familie en vrienden. Met zijn neef Tony en oude vriendin Ophélie is hij met name te vinden in het Tunesische restaurant van zijn familie, in kroegen en het strand. En die combinatie doen de hormonen gieren. Met name omdat er ook nog wat alcohol bij komt kijken. Amin neemt een observatieve houding aan. Is dat met een reden?

Abdellatif Kechiche kennen we nog van het meesterwerk La Vie d’Adèle. Een spraakmakende en ook erg lange film. Mektoub, My Love: Canto Uno is wat lengte betreft ongeveer net zo lang. Bijna drie uur duurt de film, dus daar moet je zeker voor gaan zitten en zin in hebben. Was het dat waard?

Ja, dat was het zeker waard. Net geen meesterwerk, maar het scheelt verdomd weinig. Zoals we van Kechiche gewend zijn, zijn er veel lange scènes te zien. Scènes die zich langzaam de spanning opbouwen en je nieuwsgierig maken. Nieuwsgierig naar wat komen gaat.

Op het begin denk je nog dat het dezelfde kant op gaat als La Vie d’Adèle. Uitdagend is dat begin namelijk wel. Dat ligt uiteraard aan de seks. Misschien legt hij daarmee wel een link met La Vie d’Adèle. Daar is namelijk veel over te doen geweest. Niets is minder waar, want Mektoub, My Love: Canto Uno duikt misschien nog wel meer de diepte in. Zo ver, dat je de bodem nooit te zien krijgt. Jij als kijker moet soms je eigen conclusies trekken, waardoor je bijna deel lijkt uit te maken van de film. Zo echt en puur is de film.

Het wereldje waar Amin zich in bevindt is er één waarin iedereen zich constant aan elkaar moet denken te bewijzen. Amin is misschien wel de uitzondering op de regel en gaat zijn eigen gang. Toch zorgt dat er voor dat het liefste wat hij wil, misschien wel onhaalbaar blijkt. Die constante strijd met anderen en nog meer met zichzelf is zo mooi verfilmd. Rustig, beheerst, maar wel met de juiste energie op de momenten dat de film daarom vraagt. En dat natuurlijke licht waarmee is gefilmd lieve mensen. Poeh hé.

Mektoub, My Love: Canto Uno is dé film die je deze zomer moet gaan zien. En nu niet twijfelen vanwege de lengte. Gewoon gaan. Hij is om voordat je het weet. Hup, ben je nu nog niet weg. Een betere film gaat er deze zomer namelijk niet uitkomen. Wij kijken nu al uit naar deel ‘due’.

Regie: Abdellatif Kechiche
Cast: Hafsia Herzi | Shaïn Bourmedine | Ophélie Bau | Salim Kechiouche
Speelduur: 175 minuten