Matthias & Maxime

recensie Matthias & Maxime

De dramafilm Matthias & Maxime gaat over twee vrienden in een hechte vriendengroep. Tijdens de opname van een korte film zoenen de twee elkaar en dat maakt een hoop emoties los bij de twee. Helemaal nu Maxime van plan is om voor twee jaar naar Australië te verkassen. Wat wij van Matthias & Maxime vinden, lees je in onze recensie.

Matthias en Maxime zijn twee hele goede vrienden in een hechte vriendengroep. De vrienden naderen inmiddels de dertig en ieder gaat zijn eigen weg. Zo heeft Maxime een moeilijke thuissituatie, daar waar Matthias alles aan lijkt te komen waaien. Maxime besluit in ieder geval om voor twee jaar naar Australië te gaan. In de twee weken voor dat vertrek, komen Maxime en Matthias is een korte film terecht waarin ze elkaar zoenen. Niet erg, maar het maakt zeker wat los bij de twee.

Ja, wij blijven voorzitters van de fanclub van Xavier Dolan. Die films van hem doen echt wat met ons. Niet alleen als regisseur, maar ook als acteur. Ook Matthias & Maxime past weer geheel in ons straatje. Een warm gevoel krijgen we van deze film. En waarom eigenlijk, want zo speciaal is het niet wat hij over probeert te brengen. En juist dat kan Dolan zo ontzettend goed in onze ogen. Hij brengt een gevoel over. Je ziet niet alleen een film, je voelt hem ook.

Onuitgesproken liefde staat centraal in deze film, maar het zijn de dingen er omheen die het hem doen. Een groep vrienden bijvoorbeeld, die allemaal van elkaar verschillen, maar toch hetzelfde zijn. Het blijven jochies. Kijk maar naar de moeders waar iedereen nog graag over de vloer komt. Onvoorwaardelijke vriendschap is dus een van de ingrediënten van het succes van deze film. Die vriendschap mag niet kapot, nooit niet. Daarom is de stap van de twee zo groot. Het risico is te groot, helemaal met het aanstaande vertrek.

Wat ook een belangrijke rol speelt in Dolan zijn films, en dus ook in deze, is het camerawerk en de muziek, die altijd aansluit bij onze muzieksmaak. Dit keer hippe bands en prachtige pianomuziek. Over alle shots is nagedacht – ja oké, dat doet iedere regisseur horen wij jullie denken – maar juist het ongewone in die shots, het net even een andere positie kiezen, doet het hem. Daarnaast oogt het ontzettend rauw wat je ziet. And we like it rauw. Tel daarbij op dat bijna iedereen natuurlijk acteert – hoofdrolspeler Gabriel D’Almeida-Freitas valt soms wel uit de toon, net als de irritante Amerikaan McAfee – en je film is een succes bij ons. Nou, Dolan doet dat dus. Het lijkt verdomd net een echte vriendengroep. En dan zit er nog een snufje humor in ook.

Én we zien Anne Dorval weer, want die doet haast in elke film van Dolan mee. Over een regisseur en zijn muze gesproken.

Matthias & Maxime raakt bij ons weer de juiste snaar. Het scenario is nog niet eens zo speciaal, maar het zijn de overige ingrediënten in deze film die ons een warm gevoel geven. We love Dolan!

Regie: Xavier Dolan