Mascarade

recensie Mascarade

Waardering: 3 uit 5.

De komische romantische dramafilm Mascarade gaat over Adrien. Hij heeft een motorongeluk gehad, waardoor hij niet meer kan dansen. Samen met oplichtster Margot bedenkt hij een plan om een beter leven te krijgen. Wat wij van Mascarade vinden, lees je in onze recensie.

Adrien heeft een motorongeluk gehad waardoor hij zijn werk niet meer kan uitvoeren. Hij was namelijk een danser. Nu brengt hij zijn tijd door aan de Franse Riviéra, waar voormalig filmster Martha hem onderhoudt. Dan ontmoet hij Margot, die naast dat ze heel knap is, ook een oplichtster is. Samen bedenken ze een plan om samen een beter leven tegemoet te gaan.

In de week dat het filmfestival van Cannes in volle gang is, brengt men de film Mascarade uit. De film laat zien in wat voor luxueze wereld je kunt leven aan die o zo mooie Franse Rivièra. Geld, zien en gezien worden en vooral jezelf profileren is tekenend. Een snobistisch wereldje, als ik het zo mag geloven.

Het snobisme druipt er dan ook vanaf. Iets wat ook passend is bij wat je ziet. Menig levend wezen droomt wel eens van zo een leven. Alleen achter die wereld gaat veel verborgen leed schuil. Leed dat je kunt aanvaarden, of leed waar je wat aan kunt doen. De manier waarop is dan ook de vraag. De film vliegt soms alle kanten op (te veel onuitgewerkte zijverhalen), maar neemt je in positieve zin mee naar het onbekende. Je weet namelijk niet waar de film naar toe gaat. Een mix tussen drama, komedie en romantiek, maar de film heeft zeker ook elementen van een thriller. Een te lange film, dat wel, met name door die eerder benoemde zijverhalen.

Regisseur Bedos weet wel goed hoe hij zijn kijkers mee kan nemen in een verhaal. Dat deed hij met La Belle Époque eerder (2019) ook al. Tel daarbij op een sterke cast. Kijk bijvoorbeeld maar naar de ondergewaardeerde en met haar ogen verleidende Marine Vath (Jeune & Jolie, L’amant Double en DNA). Die is gemaakt voor haar rol. Net als good old François Cluzet (Intouchables), Pierre Niney (Frantz) en Isabelle Adjani (Nosferatu).

Mascarade laat een luxueus en snobistisch wereldje zien aan de Franse Rivièra, waarin list en bedrog centraal staan. Je eigen leed kun je aanvaarden, of je doet er gewoon alles aan om zelf een beter leven te krijgen, ten koste van een ander. Het is eten of gegeten worden!

Regie: Nicolas Bedos
Cast: Pierre Niney | Marine Vacth
| Isabelle Adjani | François Cluzet | Marine Vacth | Laura Morante | James Wilby