Marjorie Prime

recensie Marjorie Prime

De sciencefiction en dramafilm Marjorie Prime gaat over de 86-jarige Marjorie, die vergeetachtiger wordt. Een hologram van een jonge versie van haar overleden man biedt uitkomst om het geheugen op peil te houden. Wat wij van Marjorie Prime vinden, lees je in onze recensie.

Marjorie is haar man al een tijd geleden verloren, maar er is een oplossing die man weer tot ‘leven’ te wekken. Via kunstmatige intelligentie is het namelijk mogelijk een hologram van haar jongere man te laten verschijnen. Aangezien Marjorie al tegen de 90 aanloopt, wordt ze steeds vergeetachtiger. Door met haar jongere man te praten, probeert ze haar geheugen op peil te houden. Één nadeel, de hologram onthoudt alleen wat hem verteld is en heeft zelf geen herinneringen. De hologram is dus te beïnvloeden, bijvoorbeeld door schoonzoon Jon.

De jeugdheldin van de mannelijke Protagonist doet gewoon mee in Marjorie Prime: Geena Davis! Dat is iemand die je in de jaren 90 veel in films zag, maar die daarna een beetje van de radar is verdwenen. Heerlijk om haar met een prominente rol weer voorbij te zien komen. Net als Tim Robbins trouwens, ook al zo een oude rot in het vak. Dat beide nog steeds kunnen acteren blijkt wel in deze verrassend goede en inventieve film.

Het geheugen kan je bedonderen waar je zelf bij zit. Wat je tien jaar geleden nog precies wist, is nu vervaagd en is misschien wel een andere beleving geworden. Een beleving waar je zelf, of een ander, een invulling aan hebt gegeven. Dat dat zo is blijkt maar uit de film, waar bijna niets is wat het lijkt. Wat is echt? Wie is echt? Is dat wat we kijken echt? Vele vragen die je bezig blijven houden, ook een paar dagen na het zien van de film. Diepzinnig tot en met en eigenlijk ook gewoon een indrukwekkend scenario.

Marjorie Prime is zeker het kijken waard. Een indrukwekkend en toch wel redelijk gemakkelijk scenario, waarbij je niet weet wat en wie nu echt is. Mindfuck!

Regie: Michael Almereyda
Cast: Jon Hamm | Geena Davis | Lois Smith | Tim Robbins