Lupin

recensie Lupin

De misdaad- en dramaserie Lupin gaat over Assane Diop, die zijn vader al jong verloor doordat die werd beschuldigd van het stelen van een halsband. Jaren later duikt de halsband weer op en besluit Assane de halsband zelf te stelen. Wat wij van Lupin vinden, lees je in onze recensie.

Assane Diop was nog een tiener toen zijn vader werd beschuldigd van het stelen van een peperdure halsband. Zijn vader berooft zich vervolgens van het leven. Jaren later, als Assane inmiddels zelf vader is, duikt de halsband weer op. Hij besluit de halsband te stelen, want dat is wat hij tegenwoordig heel goed kan, met dank aan een vroeger verkregen boek van zijn vader. Hij moet dat alleen wel doen in het Louvre!

Ik heb echt moeten huilen bij Lupin. En dan niet omdat ik het zo een zielig verhaal vond. Nee, omdat ik het echt verre van goed vond. Ik heb ook wel het idee dat ik de enige ben die dat vindt, maar dat kan aan mij liggen. Overigens past deze rol wel weer goed bij Omar Sy, maar ja, dat wil niet zeggen dat het ook goed is.

Laat ik even beginnen bij het einde. Want dat einde is er dus niet. Boem bats, dit was het begin van seizoen 1, maar eh, er volgen later in het jaar nog meer afleveringen. Het verhaal is gewoon niet af. Dat kun je toch niet maken midden in een seizoen. Dat is gewoon een lokkertje voor de rest. Zou corona roet in het eten hebben gegooid? Geen idee, maar dit voelde voor mij in ieder geval niet af. Of je brengt een heel seizoen uit, of niet. Maar eh, ik heb dan ook makkelijk praten vanaf mijn bureaustoel. Gelukkig is deel 2 inmiddels verschenen.

En toch, ondanks mijn negativiteit, wilde ik toch de serie afkijken, want de nieuwsgierigheid was er wel om te kijken hoe het nu afloopt. Naast de nieuwsgierigheid is de serie ook geinig vermakelijk. Kinderlijk simplistisch, onsamenhangend en rommelig, dat wel, maar vermakelijk. De spanning ontbreekt ook voor mij, maar dat is smaak. Dat was in het tweede deel gelukkig ook al meer aanwezig, net als in het tweede seizoen (of zijn dat deel 3 en 4, niet meer bij te houden zo). Net als dat het wat onderhoudender was. Maar nog steeds, nog steeds hangt de serie van teveel toevalligheden en voorspelbaarheid aan elkaar.

Lupin is een niet spannende serie. Het tweede deel was gelukkig al wat onderhoudender, maar er blijven iets teveel toevalligheden. Het is allemaal wat te simplistisch en te kinderlijk. Wel is het vermakelijk tijdverdrijf. Wat ben ik toch een zuurpruim als ik dit zo allemaal teruglees.

Regie: Louis Leterrier | Marcela Said | Ludovic Bernard
Cast: Omar Sy | Vincent Londez | Shirine Boutella
Speelduur: 2 seizoenen