Lourdes

recensie Lourdes

De documentaire Lourdes gaat over het Franse bedevaartsoord waar iedereen wel eens van heeft gehoord. Filmmakers Thierry Demaizière en Alban Teurlai volgen enkele pelgrims in hun tocht naar het stadje. Wat wij van Lourdes vinden, lees je in onze recensie.

In Lourdes verscheen, naar het schijnt, 160 jaar geleden de Maagd Maria aan Bernadette Soubirous. Vandaag de dag komen er dagelijks duizenden pelgrims het kleine Franse stadje, in de hoop op een wonder. Iedereen komt samen om te bidden, verhalen te delen en om de grot te strelen. Filmmakers Thierry Demaizière en Alban Teurlai volgen enkele van de pelgrims.

Ik ben verre van gelovig, ondanks dat ik uit het Katholieke Noord-Brabant kom en daar nog steeds woon. In ons dorp was het heel normaal dat je werd gedoopt, je communie deed en vervolgens je vormsel. Bij die laatste was ik al afgehaakt, maar nog steeds sta ik ingeschreven bij de kerk. Uitschreven kost je namelijk ongeveer een half jaar van je tijd, dus die moeite bespaar ik mijzelf dan ook – misschien toch maar een keer echt de tijd voor nemen. Desalniettemin werd mijn aandacht getrokken door de documentaire Lourdes. Het wereldberoemde bedevaartsoord geeft namelijk hoop aan velen. En hoop hebben we allemaal wel!

En die hoop is in deze ook intieme documentaire goed te zien. De personen die de regisseurs hebben gevolgd, vertellen namelijk hun kwetsbare verhalen en laten zich bijstaan door een camera. Niets wordt er aan ze gevraagd. De camera observeert slechts. Eerlijker krijg je het niet. Ze houden zich ook ergens aan vast. Ze geloven ergens in. Zij geloven in God en dat helpt hen. Wie ben ik dan om te oordelen, vooral omdat ze zich zo openstellen. En, wat misschien nog wel het mooiste is aan deze documentaire, iedereen is gelijk. De aanwezigheid van een groep prostituees is daar het voorbeeld van. Die horen er gewoon bij.

Het mooiste verhaal vond ik dat van Jean-Baptiste, die samen samen met zijn vader voor zijn broertje naar het oord trekken. Dat broertje heeft naar verwachting niet lang meer te leven. Pijnlijk, maar tegelijkertijd staan ze daar niet alleen voor het broertje. Ook voor zichzelf en voor anderen. De scène met Maite is daar een prachtig voorbeeld van. Complimenten ook voor de mooie muziekkeuze. La Belle Histoire wordt op het juiste moment ingezet, maar ook het Avé Maria met de lampionnen maakt indruk.

Lourdes is een intiem en respecterend portret over hoopvolle gelovigen. Allen geloven ze in God en houden ze zich aan hem vast. En of je nu gelovig bent of niet, hoop hebben we allemaal. Vraag blijft wel, na het zien van deze documentaire, of dat de geportretteerden het geloof gebruiken om ook maar hoopvol te zijn, of dat ze ook daadwerkelijk hoopvol zijn.

Regie: Thierry Demaizière | Alban Teurlai
Cast: –
Speelduur: 96 minuten