Lockdown

recensie Lockdown

De komische thriller Lockdown gaat over Toneelgroep Maastricht, die een idee hebben om tijdens de Coronacrisis een film op te nemen via videobellen. Leuk idee, maar er blijkt meer te spelen tussen de twee koppels die de film opnemen. Wat wij van Lockdown vinden, lees je in onze recensie.

Ook Toneelgroep Maastricht heeft te maken met de Coronacrisis, waardoor de toekomst op het spel staat. Michel bijvoorbeeld, maakt zich daar heel erg zorgen over en tegelijkertijd gaat het ook niet goed met zijn gezondheid. Servé zoekt dan weer mogelijkheden om voort te kunnen blijven bestaan. De oplossing: een videocall film, die beide mannen samen met hun vrouwen opnemen. Maar wat als blijkt dat er veel meer speelt tussen beide koppels. En Michel, kiest die voor zijn gezondheid, de toneelgroep of zijn huwelijk?

Kijk, Lockdown is nu het perfecte voorbeeld van hoe je van een klote situatie (lees: de Coronacrisis) toch nog een werkbare situatie maakt. Toneelgroep Maastricht, regisseur Pieter Kuijpers (Van God Los, Riphagen en Smeris) en scenarioschrijver Luuk van Bemmelen (Penoza en Van God Los) waren zo slim en inventief om een film te maken, waarbij iedereen zich gewoon aan de voorgeschreven regels van het RIVM hield. Simpel idee, door bijna alles via de webcam en beeldbellen op te nemen, maar wij en anderen hadden het nooit bedacht. Bewondering daarvoor!

Je verplaatsen in de personages gaat heel gemakkelijk, want wie werkt er tegenwoordig niet thuis om vervolgens urenlang te videobellen. Daarnaast zien wij onze vrienden en elkaar ook alleen maar via videobellen. Daar is niets raars meer aan. En het is eigenlijk ook gewoon een hele leuke film die lekker wegkijkt met gevarieerde personages. Voor ieder wat wils. Voor een thriller vinden we hem niet spannend genoeg. De film kijkt ook eerder als een toneelstuk dan een film, maar dat is ook niet zo raar, want ja, een toneel groep maakte de film. Gezien de tijd waarin deze film is gemaakt, kun je eigenlijk alleen maar bewondering hebben voor de makers.

Lockdown is een slim bedachte film die best wel leuk is. Hij kijkt lekker weg, je kunt je enigszins verplaatsen in de personages en op het einde van de rit overheerst de bewondering voor de makers. Want maak maar eens een film in zo een korte tijd!

Regie: Pieter Kuijpers
Cast: Michel Sluysmans | Servé Hermans | Lore Dijkman | Romy Roelofsen
Speelduur: 62 minuten