Little Women

recensie Little Women

De dramafilm Little Women gaat over vier jonge zussen, die opgroeien na de Amerikaanse Burgeroorlog. Iedere zus heeft zo haar eigen talent, die ze naar hartenlust mogen ontwikkelen. Een vriendschap met de rijke buurjongen Laurie zorgt voor wat meer reuring, aangezien vader nog niet thuis is van de oorlog. Wat wij van Little Women vinden, lees je in onze recensie.

Jo, Amy, Meg en Beth zijn vier zussen die in Noord-Amerika opgroeien, net na de Amerikaanse Burgeroorlog. Hun vader vocht mee in die oorlog, maar is nog niet thuis. Het huis zit daarom vol met alleen maar vrouwen. De vier jonge zussen hebben ieder hun eigen talent en zijn vrij zich daar in te ontwikkelen. Het is schrijfster Jo die voor het eerst contact legt met de rijke buurjongen Laurie. Die vriendschap zorgt ervoor dat er wat meer reuring komt in het mannenloze huis.

Gooi vier getalenteerde vrouwelijke actrices en een getalenteerde acteur bij een ervaren cast, voeg er een getalenteerde regisseuse aan toe en voilà, je hebt de zoveelste remake van Little Women te pakken. Een film die lief is zonder smooshywooshy te zijn. Vrij vertaald betekent dit dat de film echt aanvoelt, er geen opsmuk is en dat de film niet te gemaakt overkomt. Dat kan namelijk nog al eens het geval zijn bij kostuumdrama’s. Nee, gelukkig komt deze film heel puur en liefdevol over.

Ook zien we fijn acteerwerk, waarbij je de acteurs en actrices daadwerkelijk ziet genieten. Ze dartelen rond alsof ze er altijd zo bij lopen. De familie is niet overdreven rijk, maar ook niet overdreven arm. Ze bevinden zich in de middenklasse. Toch weten ze zichzelf te ontplooien, maar ook bij zichzelf te blijven. En hoewel het verhaal eigenlijk over Jo March (Saoirse Ronan: Lady Bird) gaat, zijn de overige zussen net zo belangrijk voor het verhaal. Dit alles mooi gevangen door de fraaie cinematografie met enkele prachtige shots als resultaat.

Het enige nadeel was de speelduur. Voor ons iets te lang, waardoor de aandacht wat wegebte. Al geloven we best dat deze film nog veel langer had mogen duren voor anderen. Helemaal als kostuumdrama’s je ding zijn. Dan zit je echt gebakken en is 135 minuten te kort.

Little Women is een liefdevolle film. Je ziet de harde waarheid in combinatie met de mooie momenten. Pak je kans als je die pakken kan, ook al denk je dat het moment nog niet daar is. En heb elkaar lief!

Regie: Greta Gerwig
Cast: Saoirse Ronan | Florence Pugh | Emma Watson | Eliza Scanlen | Timothée Chalamet
Speelduur: 135 minuten