Les Choses Qu’on Dit Les Choses Qu’on Fait

recensie Les Choses Qu'on Dit Les Choses Qu'on Fait

De dramafilm Les Choses Qu’on Dit Les Choses Qu’on Fait gaat over Daphné en Maxime. Ze delen liefdesverhalen met elkaar, wat zorgt voor een band tussen de twee. En dat terwijl Maxime de neef is van de vriend van Daphné. Wat wij van Les Choses Qu’on Dit Les Choses Qu’on Fait vinden, lees je in onze recensie.

Daphné is drie maanden zwanger van haar vriend François. Ze besluiten om op vakantie te gaan, maar onverwachts moet hij terug naar Parijs. Ondertussen komt wel de neef van François op bezoek, Maxime. Daphné en Maxime besteden daardoor de eerste paar dagen samen, waarin ze vele verhalen met elkaar delen, waaronder hun vorige relaties. Hierdoor ontstaat er een band tussen de twee.

Helaas vind ik deze film maar Franse middelmaat. Een zoetige film waarin affaires eerder de norm lijken te zijn dan uitzondering. Verwacht dan ook veel liefdes, intriges en affaires. Ga je daar goed op, dan zit je echt gebakken met deze film.

Er waren een aantal dingen waar ik mij aan stoorde. Uiteraard zijn er best wel wat mensen op deze wereld die een affaire hebben, maar in deze film lijkt iedereen die wel een te hebben. Dat is wat overdreven en het is vermoeiend, helemaal als ieder persoon verder wordt uitgediept. Het gaat om intimiteit, maar die gaat volledig verloren door de hoeveelheid aan verhalen. Alleen de hoofdpersonages uitdiepen was genoeg geweest. Het gras bij de buren is altijd groener. De verlangens zijn overigens wel duidelijk. Iedereen verlangt wel eens naar een ander.

De terugkerende pianomuziek die voor een extra dramatisch effect moet zorgen werkt ook niet bepaald mee. Net als de voice-over van Maxime – gespeeld door een degelijk acterende Niels Schneider, die je kunt kennen van twee Xavier Dolan films en soortgelijke film Sibyl – zelf. Hij als schrijver lijkt voor te lezen uit eigen werk, op basis van eigen ervaringen. Eigen werk dat je ook gewoon ziet. Overbodig dus, die voice-over.

Na het kijken van Les Choses Qu’on Dit Les Choses Qu’on Fait ga je bijna geloven die iedereen in Frankrijk een affaire heeft. Dat is natuurlijk niet zo. Je ziet overspel in het kwadraat, maar het moraal van het verhaal is dat iedereen verlangens heeft. Helemaal als het gras bij de buren groenen is dan je denkt. Make up your mind!

Regie: Emmanuel Mouret
Cast: Camélia Jordana | Niels Schneider | Vincent Macaigne
Speelduur: 122 minuten