Laurence Anyways

recensie Laurence Anyways

De romantische dramafilm Laurence Anyways gaat over de dertigjarige Laurence. Op zijn verjaardag maakt hij aan zijn vriendin bekend dat hij liever een vrouw wil zijn. Wat wij van Laurence Anyways vinden, lees je in onze recensie.

Laurence heeft een gelukkig leven samen met zijn vriendin Fred. Als hij op zijn dertigste verjaardag bekend maakt dat hij eigenlijk een vrouw wil zijn, komt het leven van beiden op zijn kop te staan. Samen gaan ze de uitdaging aan, waarbij ze dichter bij elkaar komen dan gedacht.

Laurence Anyways is niet te laatste film van Xavier Dolan, maar wel de laatste van zijn films die we nog moesten zien. En zoals altijd werden we niet teleurgesteld. Au contraire.

Zoals altijd is LGBTQ weer het onderwerp. Als je daar goed in bent, moet je dat ook gewoon lekker doen. Net als alles centreren en van die heerlijk ouderwetse kleuren gebruiken. Dat laatste past ook wel in deze film, want die speelt zich voornamelijk af in de jaren 90. Toen iedereen in huis nog de restanten van de jaren 80 had staan. Je weet wel, van die oranje en bruine kleuren, of zo een typisch motiefje.

In deze film is het niet de hoofdrolspeler die de show steelt, maar is het iemand met een belangrijke bijrol: Suzanne Clément in de rol van Fred. Op de één of andere manier weet Dolan altijd de acteurs te vinden die net dat beetje extra kunnen geven. Dat beetje extra om de film geloofwaardig te maken. Dat doet iedere acteur en actrice in deze film, maar Suzanne steelt voor ons dus de show. Het is voor haar misschien ook nog wel lastiger om met de situatie om te gaan dan Laurence zelf.

En hoewel het voor Laurence hoe dan ook Laurence is, – let op het laatste shot, wat eigenlijk aan het begin van de film thuishoort, maar hierdoor nog beter tot zijn recht komt – is dat het voor Fred zeker niet. Ga er maar aan, dat je geliefde zegt dat hij of zij iemand anders wilt zijn, maar wel nog steeds van je houdt. Daarom is het ook zo mooi dat de film over een langere periode gaat, waarin de twee elkaar blijven zien.

Laurence Anyways is weer een prachtige Dolan film, waarbij vooral het acteerwerk opvalt. Uiteraard ook het camerawerk, de muziek en zo een beetje alles, maar ja, dat zijn we inmiddels wel gewend van Dolan. Ow ja, je moet wel geduld hebben, want met 168 minuten is het ook gelijk zijn langste film.

Regie: Xavier Dolan
Cast: Melvil Poupaud | Suzanne Clément | Nathalie Baye | Monia Chokri
Speelduur: 168 minuten