La Prière

recensie La Prière

De dramafilm La Prière gaat over de verslaafde Thomas. Hij gaat afkicken in een klooster, hoog in de bergen, waar verder niets is. Dan moet hij kiezen tussen het geloof en de liefde. Wat wij van La Prière vinden, lees je in onze recensie.

Ergens hoog in de Alpen ligt een klooster. Geen normaal klooster, maar een klooster om af te kicken. De 22-jarige Thomas is ook zo iemand die daarnaartoe gaat. Hij heeft daar niets, ook geen contact met de buitenwereld. Bidden is het enige dat nog enige uitkomst biedt. Thomas moet daar allemaal niet zoveel van hebben en zoekt zijn eigen weg. Bijvoorbeeld bij Sybille, die verderop in het dorp woont. Toch vindt Thomas ook zijn rust in het bidden. Maar wat nu, voor de liefde gaan of toch het geloof, dat zoveel rust brengt?

La Prière is in essentie op zich best een goede film, maar mist op sommige momenten ook wel de boot. Zo vonden wij enkele overgangen te groot. Van rebel naar gelovige leek wel van de één op de andere dag te gaan bijvoorbeeld. En zo waren er vaker van dat soort keuzes. Dat konden wij minder goed waarderen, omdat ons hoofd daar nog niet klaar voor was. We wilden meegevoerd worden in de keuzes die Thomas maakte. Die stap werd overgeslagen in deze film.

Los van het voorgaande is de worsteling wel duidelijk. Thomas moet keuzes maken. In het verleden had hij maar één keuze: de drugs. Nu hij de keuze heeft gemaakt niet meer te gebruiken, heeft hij meerdere keuzes te maken. Het leven gaat tenslotte door en is niet ineens rozengeur en maneschijn als je drugs afzweert. Daar slaagt de film wel in, om dat in beeld te brengen. Anthony Bajon overtuigt (Thomas) ook in zijn rol.

La Prière is misschien net niet de film die we verwacht hadden, maar het verhaal is duidelijk en het acteerwerk overtuigend.

Regie: Cédric Kahn
Cast: Anthony Bajon | Damien Chapelle | Alex Brendemühl | Louise Grinberg