La Nuit du 12

recensie La Nuit du 12

De misdaad- en dramafilm La Nuit du 12 gaat over hoofdinspecteur Yohan, die een moordzaak maar niet los kan laten, ook al is de zaak afgesloten. Wat wij van La Nuit du 12 vinden, lees je in onze recensie.

Yohan is een ambitieuze rechercheur die het tot hoofdinspecteur schopt. Een moordzaak waarin Clara het slachtoffer is, kan hij maar niet los laten. Samen met zijn partner Marceau ondervraagt hij zo een beetje heel Grenoble, maar de dader blijft onvindbaar. Het gevolg is dat de zaak wordt beëindigt. Dat betekent echter niet dat het voor de twee mannen ook voorbij is.

Ik heb een zwak voor de acteur Bouli Lanners (Les Géants, Réparer les Vivants). De man is niet heel bekend, maar weet mij toch altijd te overtuigen. Niet alleen vanwege zijn verschijningsvorm (kijk die baard dan, met vaak een prachtig wapperende haarlok erbij), maar ook vanwege zijn vaak ingetogen manier van acteren. In La Nuit du 12 doet hij dat weer, met een uitspatting. Een film die is gebaseerd op een bestaande cold case.

In principe is het een prima film, maar echt bekijven doet hij niet. Echte spanning ontbreekt. Wel sterk is hoe men subtiel laat zien hoe deze mannenwereld omgaat met vrouwen en racisme. Daar leggen ze toch even de vinger op de zere plek. Net als dat het niet ontbreekt aan doorzettingsvermogen, ondanks de vele frustraties. De cinematografie past perfect bij het verhaal en de omgeving is oogstrelend.

Ik was zelf in Saint-Jean-de-Marienne, in 2016, een maand voordat deze film begint met de moord (ik ben niet de dader, geloof me). Met de wielrenfiets, om een paar van die machtige bergen te beklimmen. De herkenning was er dan ook, helemaal omdat de wielrenfiets ook hier een rol heeft in het verhaal. Nog meer dan je denkt.

La Nuit du 12 legt de vinger op de zere plek als het gaat over omgangsvormen met vrouwen en racisme. Verder een prima film, maar echt beklijven doet hij niet. Het ontbreektvaan spanning.

Regie: Dominik Moll
Cast: Bastien Bouillon | Bouli Lanners | Mouna Soualem | Anouk Grinberg