Night of the Kings

recensie La Nuit des Rois

De dramafilm Night of the Kings (La Nuit des Rois ) gaat over een jongeman die een hele gevangenis aan zijn lippen moet krijgen met een boeiend verhaal. Lukt hem niet tijdens de rode maan, dan wacht de dood. Wat wij van Night of the Kings vinden, lees je in onze recensie.

De La MACA-gevangenis in Ivoorkust is een gevangenis waar eigen regels gelden. Een iemand is daar aan de macht en bepaalt alles: Blackbeard. Een imposante man wiens gezondheid niet al te best meer is, maar het dus nog wel voor het zeggen heeft. Een nieuwe gevangene wordt door Blackbeard uitgekozen om tijdens de rode maan een verhaal te vertellen. Het zal wel een vermakelijk verhaal moeten zijn anders moet die jongeman, omgedoopt tot Roman, het bekopen met de dood.

De oorverdovende opening in Night of the Kings maakt niet alleen indruk op Roman, maar ook op de kijker. Er valt niet te ontsnappen aan het lawaai dat je tegemoet komt. Neem de mee manoeuvrerende camera in de gevangenis mee, en je waant je tussen alle gevangen. Je zit gelijk in de film. Alsof je zelf ook een gevangene bent. Jammer dat de film deze sterke opening niet voortzet.

De film zwakt namelijk af. Je verwacht nog meer bombarie door zo een opening. Nog meer actie, meer gehardheid. Wat volgt is een zachtaardig verhaal dat afwijkt van het begin. Een dromerig en deels onrealistisch verhaal, geflankeerd door toneelspelende gevangenen, die het verhaal van Roman kracht bij willen zetten. Alle dreiging die je op het begin voelde, was dan ook verdwenen. Het was ook raar dat je niet altijd te plaatsen beelden ziet die bij het verhaal van roman horen, aanvullend op de gevangenen die toneelspelen. Kies of voor het een, of voor het ander. De spanning daalde hierdoor zeker. Wat wel sterk was; is het nu echt gebeurd of niet?

De Franse look a like van James Lebron die Blackbeard speelt – Steve Tientcheu, die je kunt kennen van Les Misérables – overtuigt, maar de overige acteurs helaas wat minder. De verwijzing naar het Braziliaanse Cidade de Deus is nog goed, maar voegt weinig tot niets toe. De verwijzing slaat namelijk op de microbes, die in Ivoorkust bekend staan als onruststokers. We zien te weinig van de geschiedenis van Ivoorkust om daar een gevoel bij te krijgen. Slechts enkele echte beelden over de arrestatie van toenmalig president Gbagbo geven wat achtergrondinformatie over de microbes.

Waar je in Night of the Kings een sterke opening ziet, zet dit zich niet voort. De dreiging die je voelt verdwijnt naarmate het verhaal van Roman vordert. Dat komt mede door de verhaaltelling met de daarbij behorende toneelspelende gevangenen, maar ook door het verhaal dat is voorzien van niet altijd goed te plaatsen beelden.

Regie: Philippe Lacôte
Cast: Koné Bakary | Steve Tientcheu | Rasmané Ouédraogo | Issaka Sawadogo
Speelduur: 93 minuten