La Mif

recensie La Mif

De dramafilm La Mif gaat over zeven jonge vrouwen die samen, zij het ongewild, onder een dak wonen. Directrice Lora probeert de boel zo goed als mogelijk te blijven runnen. Wat wij van La Mif vinden, lees je in onze recensie.

Zeven jonge vrouwen wonen samen onder een dak, zonder dat ze daar zelf voor gekozen hebben. Lora is de directrice van de opvang waar ze allemaal wonen. En Lora is ook degene die de lijm is, die alles aan elkaar probeert te houden. En dat is niet altijd even gemakkelijk als je kijkt naar de achtergrond van de meisjes. Vraag is überhaupt of Lora dat zelf wel volhoudt!

Je kunt mij echt wakker maken voor films als La Mif (straattaal voor de fam; oftewel familie). Wat een verdrietige maar tegelijkertijd ook liefdevolle film over familie, terwijl het geen familie is. Wat een persoonlijk leed kan een mens toch allemaal meemaken. En als je dat leed deelt, krijg je er een hoop liefde – naast alle shit – voor terug. Luisteren is de sleutel tot succes.

Een totaal onervaren cast verschijnt ten tonele. Daar merk je als kijker dus helemaal niets van. Iedere scène voelt oprecht en echt aan. Met dank aan het naturelle acteerwerk van de dames, maar ook aan de rauwe beelden. De verhaallijn met de verschillende hoofdstukken speelt daarin ook een belangrijke rol. Goed doordacht opgebouwd, waarbij je steeds meer te weten komt over de personages. Je wordt een met ze. Je voelt de frustraties door de aangrijpende verhalen, niet alleen bij de jonge meiden, maar ook bij het personeel.

En de laatste minuut van deze film maakt deze film nog net wat beter dan je hem de 107 minuten daarvoor al vond – de 2,5 minuten van de aftiteling tel ik even niet mee. Ik moest daarbij denken aan het einde van The Selfish Giant (Clio Barnard: 2013). Daarmee verklap ik overigens niets van hoe de film eindigt, maar het is meer de manier waarop de film eindigt. De ontluistering spat ervan af.

La Mif is een film die je voelt, met dank aan het naturelle acteerwerk, de rauwe beelden en het persoonlijk leed. Een goed doordachte verhaallijn ook, met verschillende hoofdstukken, waarbij de film tot aan de laatste minuut aangrijpend mooi is. Dikke vette kijktip, deze op en top dramafilm!

Regie: Fred Baillif
Cast: Claudia Grob | Anaïs Uldry
Speelduur: 110 minuten