Kung Fu Zohra

recensie Kung Fu Zohra

De komische dramafilm Kung Fu Zohra gaat over Zohra, wiens man haar mishandelt. Weggaan lijkt de oplossing, maar met een dochtertje in hun leven zit ze in een spagaat. Ze vindt hulp in een onverwachte hoek. Wat wij van Kung Fu Zohra vinden, lees je in onze recensie.

Zohra ontmoet Oma en is op slag verliefd. Een verliefdheid die resulteert in een huwelijk en een dochter. Omar is nogal jaloers aangelegd en botviert dit op Zohra. Ze is vergevingsgezind, maar na verloop van tijd is ze er klaar mee. Er is alleen een probleem, want haar dochtertje is op de hand van haar vader. Ze vindt vervolgens hulp in onverwachte hoek.

De winnaar van de Big Screen Competition op IFFR 2022 was Kung Fu Zohra. Een film die is te bestempelen als een echte crowdpleaser. Én The Karate Kid is nooit ver weg. Een film over een klootzak (die er ook zo uitziet) en zijn lieftallige vrouw (vertolkt door de prachtige Sabrina Ouazani). Een film over manipuleren en er altijd weer mee wegkomen.

De moedeloosheid van vriendin Binta (kun je kennen van C’est la Vie) is misschien wel te begrijpen, maar als je zelf met huiselijk geweld te maken hebt, dan pas weet je hoe je hier echt mee omgaat. Denk ik, want dat weet ik uiteraard ook niet. Want wie weet hoe je jezelf opstelt als je jezelf in zo een situatie bevindt. Dat beide naar elkaar luisteren is in ieder geval een teken van echte vriendschap. Dat alles overigens na een introductie waarbij je er gelijk lekker inzit. In sneltreinvaart ken je iedereen en weet je wat het probleem is.

De film heeft een humoristische ondertoon, daar waar drama een grotere en belangrijkere rol speelt. De geluidjes zoals je die kent van kungfufilms komen ook voorbij. Veel zoefs, zafs en zefs als er weer in de lucht wordt geslagen of getrapt. Leuk bedoeld, maar het sneeuwt wel een beetje het moraal van het verhaal onder. Net als het einde dat doet, wat je ook nog eens van mijlenver aan ziet komen. Ietwat overdreven allemaal. Waar het om gaat is dat Zohra iets doet en dat daar soms tijd voor nodig is, om dat ook echt te doen.

Kung Fu Zohra behandelt een serieus probleem, maar door de humoristische insteek sneeuwt dat probleem wat onder. Grappig is het zeker én serieus te nemen ook, maar het voorspelbare einde was wat overdadig.

Regie: Mabrouk El Mechri
Cast: Sabrina Ouazani | Ramzy Bedia | Eye Haïdara | Marie Cornillon
Speelduur: 100 minuten