Kan Door Huid Heen

recensie Kan Door Huid Heen

De dramafilm Kan Door Huid Heen gaat over Marieke, die een mooi leven in de stad heeft. Dat leven verandert als haar vriend het uitmaakt en ze door een vreemde wordt aangerand. Een verhuizing naar het platteland moet haar rust brengen. Wat wij van Kan Door Huid Heen vinden, lees je in onze recensie.

Marieke heeft een leuk leven in de stad. Totdat haar vriend het uitmaakt. Ze probeert haar leven op te pakken, maar een passerende gek betreedt haar woning en randt haar aan. De periode daarna is er één van onzekerheid en onrust. Veel onrust. Zoveel zelfs dat ze de rust op het platteland gaat opzoeken. Ze koopt een vervallen boerderij en gaat die opknappen. Maar kan ze dat wel zonder de hulp van anderen?

Rifka Lodeizen is wat ons betreft de koningin van de Nederlandse actrices. Wat zeggen we, de keizerin. Kijk naar Kan Door Huid Heen en je weet precies wat wij bedoelen. Wat een acteerprestatie. In bijna alle films (La Holandesa en Tonio bijvoorbeeld) waarin zijn speelt, overtuigt ze. Zo ook in deze film dus, waarin seksueel geweld centraal staat. Een zware en bij tijd en wijlen beklemmende film is het in ieder geval wel.

Als kijker ben je bijna Marieke. De onrust die er in haar afspeelt na de aanval, ervaar je als kijker ook. Onrustige scènes, niet lopende overgangen en stemmingswisselingen komen voorbij in deze film. Daar moet je als kijker ook wel tegen kunnen, maar in het kader van jezelf inleven, is dat zeer zeker geslaagd. Dat zagen we eerder dit jaar ook al in Retrospekt, wat niet geheel toevallig ook een film van dezelfde regisseuse is als deze film: Esther Rots. Kan Door Huid Heen was haar eerste film die ze maakte.

Overigens weten we ook niet wat nu echt is gebeurd en wat niet. Wat we wel weten is dat haar leven na de gebeurtenis volledig op zijn kop staat. Ze kiest bewust een nieuw leven in een rustige omgeving. Het huis dat ze koopt is dan weer het tegenovergestelde. Daar moet nog zoveel aan gebeuren. Of dat goedkomt betwijfel je meteen al, maar gaandeweg de film zie je Marieke opleven. Prachtig gedaan, door gebruik te maken van een op te knappen huis. Dat staat symbool voor haar huidig leven en hoe het met haar gaat.

Kan Door Huid Heen kan ons wel bekoren. Je kunt ons voor dit soort films zelfs wel wakker maken, ondanks dat het zo een zware film is. Dat doet ons relativeren hoe goed wij het hebben en zet ons weer terug op aarde.

Regie: Esther Rots
Cast: Rifka Lodeizen | Wim Opbrouck | Chris Borowski
Speelduur: 94 minuten