Jupiter’s Moon

recensie Jupiter's Moon

De Hongaarse drama-, actie- en tevens fantasyfilm Jupiter’s Moon gaat over Aryan. Als vluchteling probeert hij de grens over te steken en wordt neergeschoten door de politie. Daarna blijkt hij een bijzonder gave te bezitten, waarvan andere weer willen profiteren. Wat wij van Jupiter’s Moon vinden, lees je in onze uit uitgebreide A-recensie.

De Syrische Aryan wil illegaal de Hongaarse grens oversteken. Dit gaat niet goed, aangezien de politie hem bij die poging neerschiet. Als hij wonderwel snel herstelt en ook nog eens blijkt te kunnen zweven, neemt een arts hem onder zijn hoede. Alleen die arts lijkt een dubbele agenda te hebben.

Jupiter’s Moon kan ons wel bekoren. Een lekker rauwe film, die anders is en buiten de gebaande paden gaat. Een soort X-Men light versie, maar dan een art-house variant. De film maakt je vanaf het begin nieuwsgierig, waardoor je alleen maar meer wilt weten. Dit vanwege het scenario. Drama, actie, emotie, zo een beetje alles komt voorbij. Ook is goed ingespeeld op de vluchtelingenkwestie, die in Hongarije misschien wel meer speelt dan in de rest van Europa. Dat zit in de gehele film vervlochten. De Hongaren tegen de Syriërs! Een verhaal op zich. Ook een link naar IS ontbreekt daarbij niet.

Het acteerwerk laat wel regelmatig te wensen over. Met name als de twee belangrijkste personages Engels met elkaar praten en wat meer de diepte ingaan. Niet altijd even hoogstaand en de stemmen lijken soms over de shots heen gemonteerd. Een beetje amateuristisch. Dat doet overigens maar een beetje afbreuk aan een meer dan puike film. Fantasy ontmoet arthouse! Een dystopische wereld in de echte wereld. Gaat dat zien!

Regie: Kornél Mundruczó
Cast: Merab Ninidze | György Cserhalmi | Zsombor Jéger | Móni Balsai
Speelduur: 123 minuten