José

recensie José

De dramafilm José gaat over een arme jongeman die in een land leeft waar homoseksualiteit verboden is. Hij ontmoet Luis, waar hij verliefd op wordt. Maar ja, dat kan dus niet. Wat wij van José vinden, lees je in onze recensie.

José is een hardwerkende jongeman. Negentien nog maar, maar nu al overgeleverd aan de armoede. Om samen met zijn moeder rond te komen, werkt hij in een restaurant. Eenmaal klaar gaat hij avontuurtjes aan met andere mannen. Iets wat zijn moeder niet weet en wat José ook niet wilt dat zij dat weet. Homoseksualiteit is tenslotte verboden in Guatemala. Dan ontmoet hij Luis, waar hij verliefd op wordt. Wat te doen?

Je kunt zien dat regisseur Li Cheng veel onderzoek heeft gedaan om tot een goed verhaal te komen. Meer dan 100 interviews in twaalf Zuid-Amerikaanse landen waren er, voordat hij met José op de proppen kwam.

Dat onderzoek betaalt zich uit. Je bevindt je als kijker namelijk in Guatemala. Je bent bijna één met José. Een ontzettend liefdevolle jongen (en film) die niemand teleur wilt stellen. Zijn moeder niet, zijn baas niet, maar ook niet zijn nieuwe geliefde Luis niet. Hoe moet je dan in godsnaam kiezen tussen je moeder en je lover. Dat lijkt ons ondraaglijk. Dat die pijn vaak ook ondraaglijk is, blijkt ook wel. De emoties schommelen en José is altijd maar aan het hollen voor anderen. Bijna nooit denkt hij aan zichzelf.

Het feit dat Enrique Salanic (in de rol van José) nog nooit geacteerd had, blijkt nergens uit. Onze vaste lezers weten ook wel dat wij fan zijn van vers bloed in een film. Ook de overige acteurs hadden overigens nog geen ervaring. Tel daarbij op dat ook de camera een belnagijke bijdrage levert. De standpunten van de camera bepalen namelijk deels hoe wij naar een bepaalde scène moeten kijken. Mogen we meekijken, of mogen we dat juist niet? Is het stiekem of is het gewoon openbaar? Mooi gedaan.

José is een film waarvan er vele zijn. Door het vele onderzoekswerk dat vooraf is gedaan, verplaats je jezelf alleen wel veel makkelijker in José zelf. Foutjes hebben wij dan ook niet kunnen vinden in dit liefdesdrama, waarin een innerlijke worsteling gaande is.

Regie: Li Cheng
Cast: Enrique Salanic | Manolo Herrera | Ana Cecilia Mota
Speelduur: 85 minuten