I’m Thinking of Ending Things

recensie I'm Thinking of Ending Things

De dramafilm I’m Thinking of Ending Things gaat over een jonge vrouw die haar nieuwe vriend voorstelt aan haar ouders. Ze twijfelt alleen wel over haar prille relatie. Wat wij van I’m Thinking of Ending Things vinden, lees je in onze recensie.

Een jonge vrouw neemt haar nieuwe vriend mee naar haar ouders, ondanks de twijfels over haar relatie. In de auto hangt er al een vreemde sfeer en eenmaal aangekomen moeten ze blijven vanwege een sneeuwstorm. Waar de jonge vrouw blijft twijfelen, gebeuren er ook nog eens rare dingen in het huis van de ouders. Dingen die niet te verklaren lijken, maar daarnaast wel heel normaal lijken.

Charlie Kaufman maakt en schrijft over het algemeen geen normale films. I’m Thinking of Ending Things, zijn derde film na Synecdoche, New York en Anomalisa, is geen uitzondering. Een film waarin tijd een grote rol speelt. En ja, dan heb je ons al snel mee. Overigens ook als je zoals in deze film dat behang gebruikt, heerlijk. En de opbeurende titel werkt ook al mee. Win win win zou je denken.

Toch niet helemaal, want we vonden het, toch door dat tijdelement, een moeilijke film en een redelijk lange zit. Ongemakkelijk is hij ook, maar dat ligt aan de personages. Dat vonden we overigens ook iets toevoegen. Met uitzondering van Jesse Plemons, want die ligt ons niet zo. Dat hadden we in Game Night ook al.

En hoe zit het nu met die affectie tussen Jake en de jonge naamloze vrouw (Jesse Buckley)? Ze hebben net een relatie. Je zou denken dat je elkaar dan wil aflebberen waar iedereen bijstaat. Jessie Buckley bewijst overigens weer waarom zij een veelgevraagd actrice is. Dit doet ze ook gewoon even. Heerlijke actrice. Cinematografisch gezien ook dik in orde, maar ja, wat wil je, als de cameraman ook verantwoordelijk was voor Ida en Cold War. Ook het decor was om je vingers bij af te likken.

I’m Thinking of Ending Things moeten we misschien nog maar een keer kijken, want net als bij andere films waarin tijd een rol speelt, is deze film in onze ogen niet in een keer te doorgronden. Prachtige cinematografie en decor ook!

Regie: Charlie Kaufman
Cast: Jessie Buckley | Jesse Plemons | Toni Collette |David Thewlis
Speelduur: 134 minuten