If Beale Street Could Talk

recensie If Beale Street Could Talk

De dramafilm If Beale Street Could Talk gaat over Trish, die zwanger is. Tegelijkertijd moet ze ook bewijzen dat haar vriend onschuldig is in een verkrachtingszaak. Wat wij van If Beale Street Could Talk vinden, lees je in onze recensie.

Tish is een negentienjarige Afro-Amerikaanse, is arm en woont in Harlem, een wijk in New York. Het is aan haar om te bewijzen dat haar vriend Fonny onschuldig is. Die zit namelijk in de cel, in afwachting van een rechtszaak. De rede dat hij daar zit is omdat hij wordt beschuldigd van verkrachting.

De regisseur van If Beale Street Could Talk is Barry Jenkins. Die kun je, of moet je haast wel kennen van Moonlight. Een prachtige film die in 2017 in eerste instantie niet, maar later toch wel de Oscar won voor beste film in 2017. Ook in deze film laat hij weer zien wat voor een goede regisseur hij is, al moet ik zeggen dat ik als het om het acteerwerk en het scenario gaat totaal niet onder de indruk was. Verre van zelfs. De boodschap is duidelijk, maar heel zoet verpakt.

Wederom zie je hoe ongelijkheid verdeeldheid brengt, waarbij altijde dezelfde groeperingen het afleggen tegen de bevoordeelden. De tijd waarin het afspeelt maakt dan eigenlijk niets uit. Of het nu of honderd jaar geleden is, sommigen moeten zich nu eenmaal meer bewijzen, of zijn eerder verdacht. Die wreedheid blijkt ook uit deze film. Dat blijft toch iets onwaarschijnlijks. Ik stoorde mij alleen wel aan het overdreven acteerwerk van de twee hoofdpersonen. Een iemand steekt er gelukkig wel met kop en schouders bovenuit. Dat is de moeder van Tish, gespeeld door Regina King. Niet voor niets ontving zij de Oscar voor beste vrouwelijk bijrol in 2019.

Een mooi geschoten film, met mooie muziek ook, maar het kwam op mij allemaal zo gemaakt over, te onnatuurlijk. De kleuren kwamen vooral heel zoet over. Alsof altijd de zon scheen. Een soort gele gloed die ik in ieder geval niet helemaal kon plaatsen. Ook de liefde tussen de twee hoofdpersonen voelde ik niet. Ook dat kwam gemaakt over. Een constante kalverliefde die niet over leek te gaan, behalve op het einde.

If Beale Street Could Talk viel mij vies tegen. Mooi geschoten, mooie muziek en een duidelijke boodschap, dat wel, maar het kwam allemaal zo gemaakt over. Alsof altijd de zon scheen, terwijl het verhaal toch verre van zonnig is te noemen.

Regie: Barry Jenkins
Cast: Kiki Layne | Stephan James | Regina King
Speelduur: 117 minuten