Idiot Prayer – Nick Cave Alone at Alexandra Palace

recensie Idiot Prayer

In de concertfilm Idiot Prayer – Nick Cave Alone at Alexandra Palace zien we Cave achter zijn vleugel. Hij brengt de muziek bij jou in de huiskamer, alsof je in een huiskamerconcert zit. Wat wij van Idiot Prayer – Nick Cave Alone at Alexandra Palace vinden, lees je in onze recensie.

In juni 2020 nam Nick Cave in zijn eentje een concertfilm op in de West Hall van Alexandra Palace, midden in corona-tijd. Oude muziek van Nick Cave and the Bad Seeds en Grinderman komen voorbij, maar ook vier nieuwe nummers. Regisseur Robbie Ryan (The Favourite, Marriage Story, American Honey) heeft dit alles samen met Cave geregisseerd. Daarnaast was de montage in handen van Nick Emerson (Lady Macbeth, Emma, Greta). De muziek werd dan weer opgenomen door Dom Monks.

Vraag ons niet waarom, maar wij worden altijd warm van de depressieve muziek van Nick Cave and the Bad Seeds en zijn bijbandje Grinderman. Dat is niet anders bij het zien van Idiot Prayer – Nick Cave Alone at Alexandra Palace, waarin we alleen Nick Cave en zijn Fazioli vleugel te zien en horen krijgen. Wat een mooi intiem huiskamerconcert zie je, helemaal voor jou alleen. Waar een mens al niet gelukkig van kan worden, juist in deze corona-tijden.

Intiem is de muziek natuurlijk door de muziek met bijbehorende teksten. Teksten die verder gaan dan maar een paar lukrake zinnen achter elkaar. Nee, Cave is een ware dichter, die het gevoel van de teksten ook weet over te brengen.

Dat geldt ook voor de concertregistratie. Het wereldberoemde Alexandra Palace biedt plaats aan deze registratie. Sfeervol gefilmd met aandacht voor warm licht. Daar is over nagedacht, net als dat Cave nadenkt over zijn teksten. Loepzuiver is het niet altijd, maar dat weet je bij Cave. Dat maakt zijn muziek juist zo breekbaar. Daarnaast krijg je ook nummers in een andere uitvoering te horen. Logisch, want the Bad Seeds ontbreken. Dat geeft je ook net dat beetje extra gevoel dat je in je hem in je eentje aanschouwt in Alexandra Palace. Alleen jij, Nick en zijn vleugel.

Het is slechts Cave en zijn vleugel wat je te zien krijgt in Idiot Prayer – Nick Cave Alone at Alexandra Palace. En dan weet hij nog steeds veel indruk te maken in deze intieme concertregistratie. Wow, wat een warme film. Kleine kanttekening: wij waren al fan van Nick Cave. Geen zin om deze concertregistratie te bekijken, maar wil je wel de muziek luisteren? Dat kan hier!

Regie: Nick Cave | Robbie Ryan
Cast: Nick Cave
Speelduur: 103 minuten