I May Destroy You

De dramaserie I May Destroy You gaat over Arabella. Zij is een stem van haar generatie, maar dat verandert na een avond stappen. Ze wordt verkracht en weet hier nauwelijks nog iets van. Op zoek naar antwoorden verandert haar leven. Wat wij van I May Destroy You vinden, lees je in onze recensie.

Arabella is de stem van haar generatie! Op social media is ze de held, wat al snel resulteert in het mogen schrijven van een boek. Dat gaat nog niet vanzelf, maar haar managers blijven vertrouwen houden. Ondertussen feest Arabella er op los, met het nodige gebruik van drugs en alcohol. Totdat ze op een avond wordt verkracht en daar bijna niets meer van heeft onthouden. Haar leven en het leven om haar heen verandert, mede door de zoektocht naar antwoorden.

Je zult maar bedenker, actrice en regisseuse van I May Destroy You zijn. Dan heb je het goed voor elkaar. Of eigenlijk helemaal niet, want autobiografisch is de serie ook, dus in dat opzicht is Michaela Coel niet te benijden. Deze onconventionele melodramatische serie is kritisch over hoe met name mannen denken over seks, maar heeft aan de andere kant ook oog zelfreflectie en luchtigheid. En dat in twaalf afleveringen die ieder maar een half uur duren. Je vliegt er doorheen!

Wat betreft de stijl moesten we denken aan Killing Eve. Ook die serie speelt zich met name af in Engeland. De grauwigheid van Engeland in combinatie met kleurrijke beelden die bij Arabella passen. Het is ook een echte niet denken maar doen- persoon, Arabella. Dat zouden wij ook wel eens willen. Daarnaast is de onbezonnenheid mooi – tot een bepaalde hoogte dan – en zien we vooral een hele liefdevolle serie, waarin vrienden alles voor elkaar over hebben. Het hypocriete en naïeve hoeven we dan niet weer van haar over te nemen.

De twaalf afleveringen volgen elkaar in een razendsnel tempo op, waarbij een goede aansluiting op elkaar is gevonden. Langzaam verandert Arabella en als kijker verander je mee. Deze serie is ook wel een deksel op de neus hoor als het gaat om de confrontatie. Er zit echt wel een duidelijke boodschap in.

We moesten erin komen, zo eerlijk moeten we zijn, maar zit je erin, nou dan wil je er niet meer uit. Meeslepend en steeds interessanter. Hulde ook voor de laatste aflevering. Alles wat je van tevoren bedenkt, komt niet uit. Dan weet je dat alvast. En dat maakt deze serie ook zo mooi, want niets is te voorspellen. Alles is anders dan normaal.

I May Destroy You is een onconventionele maar ook liefdevolle serie die kritisch is. We moesten er even inkomen, maar toen we er eenmaal inzaten wilden we er niet meer uit. Meeslepend en per aflevering wordt het interessanter! En het beste hebben ze voor het laatst bewaard, want die slotaflevering is een van de beste slotafleveringen in een serie die we ooit gezien hebben.

Regie: Sam Miller | Michaela Coel
Cast: Michaela Coel | Weruche Opia | Paapa Essiedu | Stephen Wright
Speelduur: 1 seizoen (12 afleveringen van 30 minuten)