Hors Normes

recensie Hors Normes

De dramafilm Hors Normes gaat over goede vrienden Bruno en Malek. Beide zetten zich maatschappelijk in voor zowel autistische kinderen als voor kansarme jongeren. Ze hebben daar alleen geen vergunningen voor. Wat wij van Hors Normes vinden, lees je in onze recensie.

Bruno vangt al 20 jaar lang autistische kinderen op in zijn opvang. Die kinderen kunnen niet terecht in zorginstellingen en thuis zijn is ook geen mogelijkheid. Goede vriend Malek zorgt ervoor dat er genoeg begeleiders zijn voor die kinderen. En die begeleiders zijn niet zomaar begeleiders. Nee, dat zijn jongeren uit moeilijke buurten. De inspectie zit ze wel achter de vodden, want vergunningen zijn er niet.

We vinden het altijd een beetje vervelend als ze een nieuwe film van Olivier Nakache en Éric Toledano verwijzen naar Intouchables. Alsof die (fijne en leuke) film leidend is voor al hun films. Daar kunnen ze beide niets aan doen natuurlijk, want dat is een soort verkooptrucje. Neemt niet weg dat wij Hors Normes – de nieuwste film van de heren – toch wilden zien. Dat heeft meer met het genre te maken overigens, want Franse feelgood films vinden wij heerlijk. En wat te denken van de Franse sterrencast.

Wat een regeltjes zeg. Dus iets wat goed werkt, waar in de praktijk vraag naar is, wil je sluiten? Dat valt niet te rijmen. Godzijdank zijn er dan mannen als Bruno en Malek, die nog echt bestaan ook. Het is namelijk een waargebeurd verhaal. Niets dan lof voor die heren. Hardvwerken en maar door blijven gaan. Je inzetten voor kansarme jongeren, die anders geen toekomst hebben. Wie kan daar nu op tegen zijn. Wij in ieder geval niet.

We hebben gelachen bij deze film, gehuild – we zitten allebei minder lekker in ons vel, dat werkt zeker mee – en we zagen twee topacteurs. Dat is geen acteren wat die mannen doen, maar eerder een soort tweede natuur. Iets wat ze zo even uit de mouw schudden. Hoepla, doen we even! De overige acteurs waren ook prettig om te zien, waarbij je jezelf soms afvraagt of ze in het echt ook autistisch zijn. We denken van niet (sommige misschien wel), maar je ziet het niet.

Enkele scènes vonden we heerlijk om te zien. De spannende bijvoorbeeld, maar ook de hele lieve, zoals de dansscène. Zie je wel dat ze meer kunnen dan dat de maatschappij denkt. Zolang je ze maar vertrouwen geeft. Je hoeft ze niet plat te spuiten. En ja, deze film is een herhaling van zetten van Nakeche en Toledano, maar als je dat goed uitvoert, dan mag je dat wat ons betreft lekker blijven doen.

Hors Normes is een feelgoodfilm van de bovenste plank. De regisseurs weten wat ze doen en hadden twee topacteurs tot hun beschikking. Je lacht, je huilt en de film is ook nog eens maatschappijkritisch. Wat een regels!

Regie: Olivier Nakache | Éric Toledano
Cast: Vincent Cassel | Reda Kateb | Lyna Khoudri | Hélène Vincent
Speelduur: 114 minuten