Home

recensie Home

Het Belgische op waarheid gebaseerde Home gaat over de 17-jarige Kevin, die na in de jeugdgevangenis te hebben gezeten, weer terug probeert te keren in de maatschappij. Hij gaat niet thuis wonen, maar bij zijn neef, oom en tante, waar hij zijn plekje moet zien te vinden. Wat wij vinden van deze spannende dramafilm lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Kevin komt als 17 jarige uit de gevangenis en gaat bij zijn neef Sammie en oom en tante wonen. Al snel wordt Kevin omarmd door de vriendengroep van Sammie, waaronder het vriendinnetje van Sammie en John, de boezemvriend van Sammie. Opgroeiende jeugd is een apart slag volk, zo blijkt ook hier weer. Als er dan een gebeurtenis plaatsvindt die nogal impact heeft, is de vraag hoe een ieder hier mee omgaat.

Home draagt een constante onderhuidse spanning met zich mee. Dat heeft mede met Kevin te maken, maar zeker zeker met de andere personages. Ieder personage heeft zo zijn eigen verhaal. Toch is de spanning er niet helemaal uitgekomen. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat het redelijk voorspelbaar is wat er gaat gebeuren op het einde. Daardoor komt de spanning niet genoeg los. We vinden Home dan ook net te vlak om ons echt te imponeren.

Als kijker vraag je jezelf af waarom Kevin eigenlijk niet thuis gaat wonen nadat hij uit de gevangenis komt. Ook is onduidelijk waarom de oom en tante hem in huis nemen, terwijl ze er eigenlijk niet op zitten te wachten. Mede daardoor ontstaat wel die onderhuidse spanning waar we het eerder over hadden. Ook geeft dit stof tot nadenken.

De manier van filmen is fraai en rauw. Dicht op de huid en lekker direct. Dat heeft te maken met het vierkante beeldformaat, afgewisseld met beelden die zijn opgenomen vanaf een telefoon. Daardoor zit je als kijker goed in het verhaal en voel je jezelf gemakkelijker verbonden met de personages.

Al met al is Home een film die stof tot nadenken geeft, onderhuidse spanning met zich meebrengt, maar net niet genoeg imponeert om een topfilm te zijn.

Regisseur: Fien Troch
Cast: Sebastian Van Dun | Mistral Guidotti | Loïc Batog | Lena Suijkerbuijk