Hier Ben Ik

recensie Hier Ben Ik

De Nederlandse documentaire Hier Ben Ik gaat over een aantal Bloemendalers die worstelen met hoge ambities en gejaagdheid. Dominee Ad van Nieuwpoort biedt hen rust. Wat wij van Hier Ben Ik vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

We voelen ons steeds vaker opgejaagd. Dat heeft te maken met de maatschappij, maar ook met ambities. In Hier Ben Ik volgen de enkele Bloemendalers die gebukt gaan onder die druk. Dominee Ad van Nieuwpoort biedt hen op zondag rust die ze zo hard nodig hebben.

Hier Ben Ik kijkt niet echt als een documentaire. Dat komt omdat de documentairemakers de betrokkenen niet op de huid zitten, maar ze simpelweg ‘volgen’ en dit fraai verbeelden. Dat blijkt al uit de eerste scene, waarbij je jezelf afvraagt of het wel een documentaire is. De dialoog lijkt haast onwerkelijk, alsof het een geschreven script is. Dat blijkt dat niet het geval. Het is het leven dat ze leiden. Wij zouden het niet willen, maar er zijn genoeg mensen die op deze manier leven. Iedereen maakt daar zijn eigen keuzes in.

In het vervolg van de documentaire zien we eigenlijk alleen de ‘upperclass’ aan het woord komen. Alles lijkt om presteren te gaan, wat er ook voor nodig is. De Bloemendalers die we volgen gaan allemaal een gesprek aan met de dominee, die zelf ook zijn eigen worstelingen heeft. Die dominee houdt iedereen als het ware een spiegel voor. Waar doe je het eigenlijk allemaal voor. Voor jezelf? Of toch voor een ander? Dat doet hij niet alleen in de onderlinge gesprekken, maar ook in de kerk op zondag. Dat is niet alleen voor de betrokkenen confronterend, maar ook voor de kijker. Want we hebben allemaal wel iets van die gejaagdheid in ons? Ambitie misschien niet, maar iedereen wil toch iets van zijn leven maken. Hoe we dat invullen maakt dan niets uit. Rijk of arm staat daar los van. Althans, dat vinden wij.

En hoewel al de personen die we in Hier Ben Ik volgen gelovig zijn, is de boodschap die de documentaire ons geeft niet religieus van aard. Zorg goed voor jezelf, want voor je het weet ben je er niet meer. En wat heb je dan aan al die ambities en gejaagdheid? Kijk de documentaire en steek er wat van op. Wij zullen dat in ieder geval zeker doen, want de spiegel die de makers je voorhouden is heel helder!

Regisseur: Sarah Vos | Sander Snoep
Cast: Ad van Nieuwpoort
Speelduur: 85 minuten