Here We Move Here We Groove

Here We Move Here We Groove

De documentaire Here We Move Here We Groove gaat over Balkan Beats DJ Robert Soko. Hij reist terug naar zijn geboorteland om muziek te maken met andere vluchtelingen. Wat wij van Here We Move Here We Groove vinden, lees je in onze recensie.

Robert Soko ontvluchtte als tiener Joegoslavië. Uiteindelijk groeit hij uit tot een beroemde Balkan Beats-dj in Berlijn en de rest van Europa. Aangezien de wereld verandert, wil Soko zijn muziek ook veranderen. Hij reist met zijn taxi naar zijn geboortegrond, op zoek naar muzikanten die ook hun land zijn ontvlucht. Het doel is om samen nieuwe muziek te maken, maar ook om nieuwe culturen te leren kennen.

Niet bewegen en grooven is haast onmogelijk als je Here We Move Here We Groove kijkt. Ik had welgeteld 1 minuut nodig om bovenop mijn bed met mijn heupen te zwieren, op en neer te springen en vooral los te gaan op de muziek die je hoort. en geloof mij, dat ziet er niet uit, want dansen kan ik niet. Wat een energie zit er toch altijd in die muziek. En gelukkig kun je ook ademhalen, want naast de energieke muziek gaat deze documentaire echt wel de diepte in.

Vergelijkingen met Taxi Teheran en het Nederlandse Shadow Game zijn snel gemaakt. Ten eerste omdat Robert met zijn taxi overal naartoe rijdt en mensen interviewt. Weliswaar niet altijd in de taxi, maar de strekking is zo een beetje hetzelfde. Hij als voormalig vluchteling die vluchtelingen benadert om muziek te maken, maar tegelijkertijd ook vraagt naar hun verleden. Een verleden dat vaak niet om over naar huis te schrijven is, letterlijk en figuurlijk. Een pijnlijke ontdekkingsreis. Shadow Game komt zelfs letterlijk voorbij, wanneer het gaat over jongeren die de Kroatische grens willen oversteken en daar een spel van maken. Muziek maken geeft in dit geval afleiding en hoop.

Tegelijkertijd gaat het ook over Robert zelf. De worsteling over het maken van muziek, zijn verleden en zijn gezin zorgen ervoor dat hij keuzes moet maken. Keuzes die hij niet altijd zelf kan maken. Zijn verleden, heden en toekomst botsen nog wel eens met elkaar. Persoonlijk had ik het alleen wel idee dat hij zich iets te bewust was van de camera, waardoor zijn verhaal niet altijd oprecht aanvoelde.

Het is haast onmogelijk om tijdens Here We Move Here We Groove niet te dansen. De energieke muziek sleept je mee en dat terwijl de verhalen die je hoort indruk maken. Helaas lijkt Robert zich soms alleen wel te bewust van de camera, waardoor zijn verhaal niet altijd oprecht aanvoelt.

Regie: Sergej Kreso
Cast: Robert Soko | Hannah, Yasmin | Ferdows Assy | Nada Kvacevic
Speelduur: 92 minuten