Here and Now

recensie Here and Now

De dramaserie Here and Now gaat over een multiraciaal gezien, waarvan een van de vier kinderen hallucinaties krijgt. Of zijn het geen hallucinaties en ziet hij simpelweg dingen die anderen niet zien? Wat wij van Here and Now vinden, lees je in onze recensie.

Greg en Audrey hebben vier kinderen, waarvan er vier geadopteerd zijn. Een van die kinderen, Roman, ziet op een gegeven moment een teken verschijnen in de vorm van 1 1 1 1. De vraag is of hij schizofreen is, of dat hij dingen ziet die andere simpelweg niet zien. Eenmaal bij een psychiater onder behandeling te zijn, komt hij erachter dat hij diens moeder in een van zijn hallucinaties heeft gezien. Vanaf dat moment gebeuren meerdere onverklaarbare dingen.

Ik heb mijzelf een beetje laten misleiden door Here and Now. Ik had er in ieder geval totaal andere verwachtingen van. In deze dramaserie staat iets paranormaals centraal, maar op een dusdanige manier, dat dit een meerwaarde heeft en niet afleidt van het echte en menselijke verhaal. Dat paranormale, wat dus maar beperkt terugkomt in de serie, intrigeert wel enorm en doet je alle afleveringen achter elkaar te willen zien.

We zien ook een sterke en veelzijdige cast met onder andere grote man Tim Robbins, Holly Hunter en Sosie Bacon – inderdaad, dochter van Kevin Bacon. Iedereen heeft zijn of haar bijdrage. En hoewel Ramon centraal staat door zijn hallucinaties, heeft iedereen zijn eigen beslommeringen. Je kunt je dan ook afvragen of er iemand een hoofdrol heeft. Ik denk van niet. Het gezin staat centraal. Het zijn herkenbare problemen die samenkomen en ook maatschappelijke vraagstukken behandelen. Willen presteren, racisme, het klimaat, haat en gelukkig ook heel veel liefde en humor komen samen. Een menselijke serie is het wat dat betreft wel. Want welk gezin kent er nu geen problemen. Overigens wel een bijzonder einde.

Here and Now heeft mij zeer positief verrast. Je verwacht na de eerste aflevering dat het alleen maar over het ‘paranormale’ gaat, maar eigenlijk gaat het daar helemaal niet over. Het gaat over de mens en ieder mens heeft zijn of haar beperkingen. Niet iedereen ziet ze alleen.

Regie: 6 regisseurs
Cast: Tim Robbins | Holly Hunder | Daniel Zovatto | Sosie Bacon | Jerrika Hinton | Raymond Lee
| Peter Macdissi | Marwan Salama