Hedi

Hedi recensie

Er stond weer een keer een Arabische film op het programma: Hedi. Het is een realistische dramafilm die laat zien dat je in sommige delen van de wereld je liefje niet zelf mag kiezen. Of toch wel? Wat wij van Hedi vinden lees je in onze uitgebreide C-recensie. We waren het in ieder geval niet helemaal eens!

Hedi is een man van in de twintig die eigenlijk een vrij vlak leven heeft. Hij is autodealer terwijl hij daar geen bevrediging uit haalt en zijn moeder heeft een bruid voor hem uitgekozen die hij niet eens leuk vindt. Eigenlijk bepaalt zijn moeder gewoon zijn hele leven. Als hij op een zakenreis is, ontmoet hij Rim, die kleur in zijn leven brengt. Met Rim lijkt alles te klikken en zij verbreedt zijn blikveld. Zorgt Rim ervoor dat Hedi andere keuzes gaat maken in het leven en eindelijk voor zichzelf kiest?

Hedi is een film waar wij beide – en dat gebeurt bijna nooit – anders over denken. De mannelijke protagonist dacht ‘WOW‘ toen de film was afgelopen, terwijl de vrouwelijk protagonist het maar een trage film vond. ‘De film gaat nergens naartoe en Hedi laat zich leven!’, aldus de trouwelijk protagonist. ‘Maar dat is juist hoe Hedi leeft en hij weet niet beter!’, aldus de mannelijke protagonist. ‘Daar stap je niet zomaar vanaf!’. Daarnaast is Hedi wel heel snel verliefd, iets wat de vrouwelijke protagonist onmogelijk lijkt, maar ook daar is de mannelijke protagonist het weer niet mee eens. Als je altijd iets mist in je leven en je komt dat opeens tegen, dan kun je niet meer nadenken en ben je alleen maar in de wolken. Zo zie je maar dat je beide anders kunt denken over een film.

Acteerwerk

De emoties van Hedi zijn op het begin vlak, maar veranderen naarmate de film vordert. Dat is mooi in beeld gebracht door het ingetogen, maar zeer zeker goede acteerwerk van Majd Mastoura. Hij speelt echt met zijn personage. Van de rust zelve tot een uitbarsting, naar weer de rust zelve. Maar bijna altijd speelt hij de rol van de man die in een veilige cocon zit. Heel af en toe komt hij daar uit. Even een beetje spanning in zijn leven zoeken.

Moeder versus Rim

We waren het er wel allebei over eens dat Hedi zich laat leiden en weinig lef durft te tonen in zijn leven. Het is zijn moeder die zijn leven bepaalt, en het is Rim die zorgt dat hij wat ruimdenkender wordt en risico’s neemt. Rim is dus eigenlijk het tegenovergestelde van zijn moeder, iets wat hij al zijn hele leven zoekt. Rim zorgt er eigenlijk voor dat Hedi wat lef toont en durft te leven. Alleen dan is de vraag of je ook door durft te zetten en of Rim niet teveel het tegenover gestelde is van zijn huidige leven.

Het einde

Dan het einde. We verklappen niets, maar ook daar dachten we anders over. Wat ons betreft doe je het dan goed als regisseur. Je bepaalt als kijker je eigen einde, de regisseur heeft alleen het voorwerk gedaan. Mooi! Hedi is dan ook een echte nadenker, waar je niet zomaar een oordeel over velt. Dat blijkt al uit het feit dat wij al anders denken over de film.

Kijken maar

Ga de film kijken om een eigen oordeel te vellen zouden we zeggen. Wie weet vind je de film net zo ‘Wow’ als de mannelijke protagonist, of vind je hem juist te traag, net als de vrouwelijke protagonist.

Regisseur: Mohamed Ben Attia
Cast: Majd Mastoura | Rym Ben Messaoud | Sabah Bouzouita
Speelduur: 88 minuten