God’s Own Country

recensie God's Own Country

De dramafilm God’s Own Country gaat over Johnny. Hij werkt op de boerderij van zijn ouders, zonder verder echt een spannend leven te hebben. Een seizoenarbeider verandert dat. Wat wij van God’s Own Country vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Johnny is een hardwerkende boer op de boerderij van zijn ouders in Yorkshire. In de lokale pub kan hij zijn frustraties kwijt en even helemaal nergens aan denken. Gewoon lekker doen waar hij zin in heeft. Dan verandert er iets in zijn leven. De Roemeense seizoenarbeider Gheorghe komt op de boerderij werken, die allerlei emoties bij Johnny losmaakt.

God’s Own Country is wel een film die in ons straatje past. Rauw (wel stilistisch), puur en weer dat maatschappijkritische wat de boventoon voert.

Dat laatste misschien in mindere mate, maar het leven van Johnny is wel tekenend voor veel mensen in een dergelijk positie. Vastzitten aan datgene wat ze thuis van je verwachten. Bijna de gehele film zie je dit. Het enige wat Johnny wil, is gewoon een beetje waardering voor wat hij doet. Dat krijgt hij weinig, dus gooit hij zijn kont maar in de krib. Niet alleen thuis, maar ook buitenshuis. In elke situatie. Want niemand heeft toch het beste met hem voor? Johnny wil de controle, iets wat hij thuis niet krijgt.

Totdat Gheorghe ten tonele verschijnt. Die geeft Johnny nieuwe inzichten die hij nooit eerder zag. En niet alleen Johnny, maar ook zijn toch wat verzuurde vader en oma. Kunnen wij ze dat kwalijk nemen? Niet helemaal, want makkelijk is het niet om alleen maar te werken. Dan verwacht je dat je zoon en kleinzoon dat ook maar even doet. Vooral als het voor jou normaal is om maar constant te werken en op de manier te doen zoals jij het wilt. De ontwikkeling van Johnny als persoon gedurende de film is dan ook mooi om te zien. En niet alleen de ontwikkeling, maar ook de strijd met zijn innerlijke ik en de personen om zich heen.

Wel vonden we, in tegenstelling tot het prachtige heuvelachtige landschap, de film af en toe wat vlak. Of de emoties zaten hoog, of ze zaten laag. Er zit niets tussenin. Alsof er scènes waren overgeslagen. Mag dat de pret drukken? Zeker niet, want God’s Own Country is gewoon een goede film. Vooral als je, net als wij, een kitchen sink drama wel kunt waarderen.

Regie: Francis Lee
Cast: Josh O’Connor | Alec Secareanu | Ian Hart | Gemma Jones
Speelduur: 104 minuten