Gli Anni Più Belli

recensie Gli Anni Più Belli

De dramafilm Gli Anni Più Belli gaat over vier vrienden, die we veertig jaar lang volgen, met op de achtergrond de Italiaanse geschiedenis die voorbijkomt. Wat wij van Gli Anni Più Belli vinden, lees je in onze recensie.

We volgen vier vrienden gedurende 40 jaar. Giolio, Gemma, Paolo en Riccardo zijn sinds de jaren 80 bevriend. Ze delen alles met elkaar, of het nu geluk of teleurstellingen zijn. Maar naarmate de jaren verstrijken, raken de vrienden elkaar verder uit het oog. Toch vinden ze elkaar iedere keer weer. Op de zijlijn zien we als kijker ook de Italiaanse geschiedenis voorbijkomen.

Ondanks corona is Gli Anni Più Belli (The Most Beautiful Years) de bioscoophit van Italië in 2020. En niet zonder reden, want een fijne filmbeleving ga je zeker krijgen met deze film. En, mocht je net als wij dit jaar vakantie in eigen land vieren, dan ben je toch nog een beetje in Italië.

De film begint vrolijk en vol met levensverwachtingen. Onbezonnenheid is nog zo fijn als je jong bent. Maar zoals zo vaak in Italiaanse film en in het echte leven, het leven is niet alleen maar zonnenschijn. Het leven is keuzes maken en hard werken. Onvermijdelijke meningsverschillen ontstaan daardoor. Je bent op een gegeven moment dan ook niet meer de persoon die je was of die je wilde zijn. Levenservaring en (toevallige) gebeurtenissen spelen daarbij een belangrijke rol. Dat alles ook in deze film. Een lach, maar zeer zeker ook pijn. In deze film waren de verschillende perspectieven van de personages mooi verbeeld. Daaruit blijken de keuzes die zij maken.

We vonden de film wel te lang duren. Iets korter was prima geweest, want hij levert aan kwaliteit in gaandeweg de film duurt. Typisch Italiaans is de film zeker wel, alleen al door de verschillende emoties. En het einde, ja, dat vinden wij mooi. We vonden het overigens wel opvallend rustig in het normaal zo drukke Rome, maar dat kan aan ons liggen.

Je hoeft dit jaar niet perse naar Italië op vakantie, want Gli Anni Più Belli geeft je het gevoel dat je daar bent. Een fijne filmbeleving, waarbij we vanuit verschillende perspectieven van de personages meer te weten komen over de keuzes die zij maken.

Regie: Gabriele Muccino
Cast: Pierfrancesco Favino | Kim Rossi Stuart | Micaela Ramazzotti
Speelduur: 129 minuten