Filthy

recensie Filthy

De dramafilm Filthy is een Tsjechisch/Slowaakse film die gaat over een 17-jarig meisje die door haar leraar wordt verkracht. In plaats van het te melden, doet ze een poging tot zelfmoord. Wat wij van deze heftige coming of age-film vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie. Aansprekend is hij in ieder geval.

Lena is 17 jaar oud, heeft een mooi leven en zit vol met dromen. Een verkrachting door haar charmante leraar verandert haar leven. Zonder dit openbaar te maken, probeert ze zonder resultaat zelfmoord te plegen. Eenmaal opgenomen in een inrichting besluit ze dan toch te vertellen wat er is gebeurd. Maar is haar verhaal nog wel geloofwaardig genoeg?

​De titel van de film doet het al een beetje vermoeden, er vindt iets ‘ranzigs’ plaats. Een verkrachting in dit geval. Iets waarvan je hoopt dat het nooit gaat gebeuren bij jou of ​in ​je naaste omgeving. Maar wat als het wel gebeurt, hoe gaan jij en je naasten hier dan mee om?

Zoals de debuterende regisseuse zelf ook al aan​gaf in de Q&A na afloop, rust er een soort van taboe op verkrachting. Zo ook in Filthy. Ze proberen echt een probleem aan te kaarten. Je ziet de worsteling van Lena. Hoe ga ik hier mee om? Richting mijzelf, maar ook naar anderen toe? Geloven ze mij wel in de familie en in de kliniek, heb ik er niet onebwust om gevraagd, ben ik wel goed genoeg? Allemaal heftige vragen die voorbij komen.

Indrukwekkend is de film dus wel te noemen, mede door het puike acteerwerk van de nog jonge Dominika Morávková (Lena). Intiem, dicht op de huid,en niet te vergeten overtuigend. Een echt verhaal vertellen lijkt makkelijk, maar is het niet. Overigens zijn veel rollen ingevuld door non-acteurs, opgepikt uit weeshuizen en psychiatrische instellingen. Dit draagt bij aan de geloofwaardigheid. Mensen die iets ‘echt’ hebben meegemaakt, hoeven dan ook niet te acteren.

Zoals al eerder benoemd, de regisseuse (Tereza Nvotová) debuteert met Filthy. Wat ons betreft meer dan geslaagd, vooral gezien het feit dat de film minder dan € 10,000,- heeft gekost. Veel regisseurs, ervaren of niet, kunnen hier van leren. Vertel een verhaal, een echt verhaal, doe gedegen onderzoek en je komt een heel eind. Tereza Nvotová bewijst dat. We zijn dan ook benieuwd welke filmdistributeur deze film aankoopt, want hij past meer dan prima in het aanbod dat in de filmhuizen is te zien. Wie durft?

Regisseur: Tereza Nvotová
Cast: Dominika Morávková | Anna Rakovská | Róbert Jakab | Patrik Holubář | Anna Šišková
Speelduur: 88 minuten