Fabian Oder der Gang vor die Hunde

recensie Fabian Oder der Gang vor die Hunde

De dramafilm Fabian Oder der Gang vor die Hunde gaat over dr. Fabian, die wel van het nachtleven houdt. Als hij verliefd wordt, gaat het bergafwaarts met hem. Wat wij van Fabian Oder der Gang vor die Hunde vinden, lees je in onze recensie.

We zijn in Berlijn, in 1931, als er politieke onrust is. Dr. Fabian werkt bij een reclamebureau, maar vooral in het donker gaat hij er met een goede vriend op uit om het extravagante nachtleven te ontdekken. Dat vindt hij wel leuk. Tijdens een van die avonden op stap ontmoet hij Cornelia, waar hij het wel warm van krijgt. Maar in plaats van dat het steeds beter met hem gaat door de kriebels, gaat alles steeds slechter voor Fabian.

Liefst 176 minuten kun je genieten van Fabian Oder der Gang vor die Hunde. Een onconventionele film, met een geweldig acterende Tom Schilling (Werk Ohne Autor, Suite Française). Hij viel me altijd al op, maar in een film met deze lengte is er geen ontkomen meer aan. Uitmuntende prestatie van hem, waarbij ook Saskia Rosendahl (Lore, Werk Ohne Autor) in de rol van Cornelia niet onbenoemd kan blijven.

Even terugkomend op de lengte. Daar merk je niet zoveel van. Ja, het is lang, maar zo voelt het niet. De film had juist nog wel wat langer mogen duren. Constant dagen de makers de kijker uit. Enerzijds in beeld en anderzijds in het nieuwsgierig makende en tevens romantische verhaal. De tijd waarin ze leven is overduidelijk, waarbij een bruggetje lijkt te zijn gemaakt met het nu. Kijk maar naar het begin, maar ook het einde van de film. Een film vol liefde, maar ook onzekerheid, verdriet en pijn. Gezien de tijd waarin het zich afspeelt, lijkt aan de laatste drie ook geen ontkomen aan.

Fabian Oder der Gang vor die Hunde is weliswaar een lange zit, maar daar merk je eigenlijk niets van. Onconventioneel, vol met romantiek, maar nog meer onzekerheid, verdriet en pijn. Gezien de tijd waarin het zich afspeelt ook niet heel raar. En Tom Schilling en tegenhangster Saskia Rosendahl floreren!

Regie: Dominik Graf
Cast: Tom Schilling | Saskia Rosendahl | Albrecht Schuch
Speelduur: 176 minuten