Engel

recensie Engel

De dramafilm Engel gaat over de wielrenner Thierry. Wereldkampioen, maar ondertussen met een verleden waar je je vraagtekens bij kunt zetten. Een vakantie naar Senegal moet hem rust brengen. Wat wij van Engel vinden, lees je in onze recensie.

Thierry is een wielrenner die het niet makkelijk heeft. Wereldkampioen, maar wel één met een verleden. De druk is en blijft hoog. Een bezoek aan Senegal en even alles los laten moet rust brengen. Daar aangekomen wordt hij verliefd op prostituee Fae. Een romance ontstaat, maar door de verboden middelen die Thierry heeft ingenomen loopt de nacht anders dan verwacht.

Een film die geïnspireerd is op het leven van de extraverte oud-wielrenner Frank Vandenbroucke, maar zich afspeelt in het nu. Een boekverfilming is het zelfs, van Dimitri Verhulst. Terecht overigens dat de film start met te vermelden dat deze film gebaseerd is op de waarheid, maar wel is gedramatiseerd, en met fictieve personen is. Dat laatste moge ook wel duidelijk zijn, want geen enkele wielrenner die je in de enige wielerkoers van deze film ziet, heeft ooit gefietst op het hoogste niveau.

Wat een bijzonder creatieve overgangen zien we vaak tussen de scènes. Subtiel, met een toegevoegde waarde omdat ze een verbinding leggen. En wat een wanhoop van een man die alles hebben en winnen kon. Alles is mooi gefilmd. Cinematografisch gezien prima in orde dus.

Door middel van flashbacks en dromen komen we meer te weten over het verleden van Thierry. Niet alleen over het verleden, maar ook hoe hij over het leven denkt. Niet geheel positief, mede vanwege de druk. Dat dit tot een depressief leidt is zeer duidelijk. Een kat in het nauw maakt dan ook rare sprongen. Toch altijd maar weer zoeken naar bevestiging. Dat zorgt in onze ogen ook voor de verliefdheid op Fae. Zij is zijn laatste redmiddel, zijn laatste sprankje hoop. Zou er dan toch iemand zijn die hem gelukkig kan maken en niet tegen hem is? Iets wat anderen en hemzelf niet lukte. Hoop en wanhoop, een groot verschil, maar in Engel liggen de twee dicht bij elkaar. Prachtig in beeld gebracht in ieder geval. Haast poëtisch zelfs.

Engel is een mooie film over de teloorgang van een begenadigd wielrenner. Wielrennen staat nog niet eens zo centraal in deze film, maar is wel de aanleiding voor de depressie waar Thierry inzit. En kudos – dat is een duimpje in Strava, wat weer een programma is waarin je je fietsritten kunt delen met vrienden – voor de filmposter. Werkelijk waar prachtig!

Regie: Koen Mortier
Cast: Vincent Rottiers | Fatou N’Diaye | Paul Bartel | Aïcha Cissé
Speelduur: 106 minuten