Enfant Terrible

recensie Enfant Terrible

De dramafilm Enfant Terrible gaat over de Duitse regisseur Rainer Werner Fassbinder, een van Duitslands belangrijkste naoorlogse regisseurs. In de jaren ’70 brak hij door, maar zijn leven als superster was niet bepaald bevorderlijk voor zijn gezondheid. Wat wij van Enfant Terrible vinden, lees je in onze recensie.

Regisseur Rainer Werner Fassbinder stierf al op 37-jarige leeftijd. Hij was de grondlegger van de naoorlogse Duitse cinema en was bezeten van film. Een leven als een soort van superster was hem niet vreemd, waar genoeg seks, drugs en ruzies bij kwamen kijken. In de jaren ’70 had hij de droom om een van de beste regisseurs ooit te worden! Een tijd waarin hij Effi Briest, Die Ehe der Maria Braun, de TV serie Berlin Alexanderplatz en het bekroonde Die Sehnsucht der Veronika Voss maakte.

Rainer Werner Fassbinder heeft best wel naam gemaakt als regisseur. En toch heb ik nooit een film van hem gezien. Nu, dan maar een film over hem kijken, Enfant Terrible. De naam zegt het al, het was niet echt een lieverdje. Dat blijkt ook wel na het zien van deze biopic!

Het was in ieder geval een heel kleurrijke man, net als dat de film dat is. Felle en kleurrijke beelden, maar nooit zie je het daglicht. Daardoor speelt het lichtgebruik wel een belangrijke rol. Dat doen ze dan ook zeer goed. De film zelf kijkt ook als een toneelstuk, precies zoals Fassbinder zijn eigen carrière begon. Niet heel raar met een vaak goedkoop ogende set. Het gaat om het verhaal en niet om de set, net als bij zijn films. Dat komt overigens niet altijd ten goede van een fijne kijkervaring. Ver weg moest ik dan ook denken aan Dogville, maar dan met een nog iets uitgebreidere set. En bij Fassbinder zelf moest ik dan weer denken aan Mads Mikkelsen, maar dan een jaren ’70 variant, Duits en met een bijbehorende pornosnor.

Al het acteerwerk is goed, met een uitmuntende Oliver Masucci in de rol van Fassbinder. Jammer dat de film alleen niet toegankelijk is. Ik vind Fassbinder nu vooral overkomen een ongemanierde droplul en vraag me af of dat recht doet aan de filmmaker Fassbinder zelf. Daar zie je te weinig van. Je ziet vooral veel personen om hem heen, die zorgen voor onrust n het verhaal. Zoals gezegd heb ik geen films van hem gezien, dus geen idee of dat ook echt zo is. Hij zou dit #MeToo tijdperk in ieder geval niet overleefd hebben als regisseur.

In Enfant Terrible zien we zeer goed acteerwerk in een film over een kleurrijke regisseur. Dat het een droplul is, is duidelijk, maar ik had persoonlijk graag meer over de filmmaker in plaats van de man te weten gekomen. #MeToo had de man overigens nooit overleefd!

Regie: Oskar Roehler
Cast: Oliver Masucci | Hary Prinz | Katja Riemann | Felix Hellmann
Speelduur: 134 minuten