Encounter

recensie Encounter

De thriller en sciencefiction Encounter gaat over Malik, die zijn twee zoons wil redden van een buitenaardse dreiging. Die zoons zijn daardoor genoodzaakt om eerder volwassen te worden dan vooraf gedacht. Wat wij van Encounter vinden, lees je in onze recensie.

Malik is een onderscheiden marinier die op een reddingsmissie vertrekt om zijn twee zoons te redden. Er is namelijk een buitenaardse dreiging, waardoor het gevaar niet te overzien is. Net als de landschappen waarin ze zich bevinden, want ook die brengen dreiging met zich mee. De twee jonge jongens zijn daarom genoodzaakt eerder volwassen te worden dan vooraf gedacht!

Encounter is een sciencefiction, maar misschien niet zoals je van tevoren verwacht. Het is dan ook meer een thriller, maar wel een die verhalenderwijs slim gebruik maakt van het genre sciencefiction. En van al die beetjes kreeg ik op het begin best wel jeuk. Een begin dat nieuwsgierig maakt en niet teveel weggeeft. Je voelt aan alles dat er iets aan de hand is, maar wat dat is kun je niet precies de hand op leggen. Die eerder benoemde beestjes hebben er in ieder geval wel iets mee te maken.

Je twijfelt als kijker bijna de gehele film. Wie is nu goed en wie is slecht. Wie vertelt de waarheid. Een moderne maar toch ook western-achtige klopjacht is het gevolg, waarbij ik op de hand van vader Malik was, mede door het conservatieve gedrag van meerdere personages in de film. Malik werd vertolkt door de altijd overtuigende Riz Ahmed (Sound of Metal). Zijn zoontjes spelen helaas wat minder overtuigend, maar als het op schattigheid aankomt wint zijn jongste zoon zeker te weten een Oscar. De spanning versus de inhoud van de film kennen een balans, waarbij de klopjacht misschien wel meer spanning verdiende. Meerdere kantelpunten in de film maken dat weer goed, met het einde als kers op de taart.

Encounter is een nieuwsgierig makende thriller die verhalenderwijs gebruik maakt van het genre sciencefiction. Riz Ahmed weet te overtuigen als overbezorgde vader, waardoor je als kijker vaak twijfelt. In deze klopjacht komen spanning en inhoud samen.

Regie: Michael Pearce
Cast:  Riz Ahmed | Octavia Spencer | Rory Cochrane | Lucian-River Chauhan

Speelduur: 108 minuten