El Ciudadano Ilustre

recensie El Ciudadano Ilustre

Wij hebben de Argentijnse komische dramafilm El Ciudadano Ilustre gezien. We zien de Argentijnse schrijver Daniel Montovani, woonachtig in Madrid, terugkeren naar zijn geboortedorp voor een publiek optreden. Alleen is niet iedereen even blij met zijn komst, vanwege de manier waarop hij hun dorp heeft beschreven in de boeken. Wat wij van El Ciudadano Ilustre vinden, lees je in onze uit ongeveer 175 woorden bestaande B-recensie.

We zien de Argentijnse schrijver Daniel Montovani, woonachtig in Madrid, terugkeren naar zijn geboortedorp voor een publiek optreden. Normaal houdt hij niet van publieke optredens, maar voor zijn geboortedorp maakt hij een uitzondering, vanwege de inspiratie dat het dorp heeft gegeven voor het schrijven van zijn boeken. Alleen is niet iedereen even blij met zijn komst, vanwege de manier waarop hij hun dorp heeft beschreven in de boeken.

El Ciudadano Ilustre kijkt haast als een documentaire. Dat heeft met de manier van filmen (handheld) te maken, waardoor je als kijker het idee hebt dat je deel uitmaakt van de film. Bij tijd en wijlen moet je lachen door de droge humor, door het gedrag van de vele personages, die volgens ons op een goede manier zijn vertolkt door non-acteurs. Daardoor oogt de film erg realistisch. Naast dat je af en toe moet lachen, bouwt de film de spanning goed op en vraag je jezelf continu af waar de film naartoe gaat, op een positieve manier. Een boodschap geeft El Ciudadano Ilustre ons ook mee. Want moet je een mening van anderen altijd in twijfel willen trekken?

Regisseur: Gastón Duprat
Cast: Oscar Martínez | Dady Brieva | Andrea Frigerio | Nora Navas
Speelduur: 112 minuten