E.T. the Extra-Terrestrial

recensie E.T.

De sciencefiction en avonturenfilm E.T. the Extra-Terrestrial gaat over de tienjarige Elliott. Hij vindt een ruimtewezen in de tuin, die hij verborgen probeert te houden voor mannen die naar hem op zoek zijn. Wat wij van E.T. the Extra-Terrestrial vinden, lees je in onze recensie.

Elliott is tien jaar en woont samen met zijn moeder, broer en zusje in een buitenwijk van Los Angeles. Als hij op een avond iets raars in de schuur hoort, stuit hij op een buitenaards wezen. Een wezen waarmee hij vriendschap sluit en probeert verborgen te houden. Zijn broer en zusje helpen hem daarbij, want er zijn mannen naar het wezen op zoek, die andere plannen met hem hebben. Ondertussen gaat het ook niet al te best met het wezen, vanwege zijn lange verblijf op aarde. Helaas heeft Elliott, door de verbondenheid met het wezen, ook last van een achteruitgaande gezondheid.

De mannelijke Protagonist had dus nog nooit E.T. gezien. En dat terwijl hij inmiddels toch echt al halverwege de 30 is. Maar het is gelukt hoor, hij heeft de film eindelijk gezien. Hoe hij was?

Lief, echt heel lief. Ineengekrompen lag hij op de bank met een dekentje eroverheen. Vrouwlief vond het zo aandoenlijk dat ze er een foto van heeft genomen (alleen op aanvraag verkrijgbaar). Maar goed, lief dus. En daar waar hij had verwacht dat hij ook zielig zou zijn, viel dat wel mee. Dat zal wel aan de leeftijd te maken hebben. Hij kan sowieso wel zien waar Stranger Things zijn inspiratie vandaan heeft gehaald.

De film richt zich uiteraard op jongeren, daar waar ouders heel goed mee kunnen kijken. Een familiefilm dus, die, ondanks het ontbreken van de tranen, wel ontroert. En nogmaals, zo lief. Vooral die scène als E.T. zich verstopt in de kast als de moeder van Elliott die doorzoekt, omdat ze iets hoort. Dat was hardop lachen, net als vele andere scènes.

Je beleeft de film grotendeels ook vanuit het perspectief van kinderen, die zich op een andere hoogte bevinden dan bijvoorbeeld Elliott. Dat is heel goed te merken aan ’the bad guys’. Die worden vaak laag gefilmd en komen niet herkenbaar in beeld. Zo blijven ook zij mystiek, daar waar het wezen dat niet is. Het is duidelijk wie de echte slechteriken zijn.

Voor het geval je het nog niet doorhad, E.T. the Extra-Terrestrial is superlief. De rest is haast van ondergeschikt belang. Een dikke glimlach laat de film in ieder geval wel achter.

Regie: Steven Spielberg
Cast: Henry Thomas | Drew Barrymore | Robert MacNaughton