Dune

recensie Dune

De actie-, avonturen- en fantasiefilm Dune gaat over Paul. Hij moet naar de gevaarlijkste planeet van het universum afreizen om zijn eigen volk te beschermen. En ze hebben daar een grondstof die het menselijk vermogen verruimt! Wat wij van Dune vinden, lees je in onze recensie.

Paul Altreides is een begaafde jongen, die een bepaalde bestemming heeft in het leven. Om zijn volk en familie veilig te houden, moet hij naar de gevaarlijkste planeet in het universum reizen. Op die planeet is een kostbare grondstof te vinden, die iedereen wil hebben. Het menselijk vermogen kun je vergroten met die stof! Moet je alleen wel de stalen zenuwen hebben om die stof te bemachtigen.

Los van die verschrikkelijke filmposter, is Dune wel een film waar ik persoonlijk naar uitkeek. De sterrencast spreekt tot de verbeelding en Hollywoods grootste talenten spelen mee: Timothée Chalamet en Zendaya! En, wat dat is ook niet geheel onbelangrijk, de eerste Dune uit 1984 is toch echt wel een cultfilm. Misschien niet de allerbeste film – duh, Sting speelt mee -, maar zeker wel intrigerend. Met deze nieuwste van sterregisseur Denis Villeneuve kan het haast alleen maar beter, toch?

Wat de gehele film opvalt, en uiteindelijk ook bijblijft, is de angstaanjagende en onheilspellende score van Hans Zimmer. Die bepaalt mede de voelbare spanning van de film. Een film vol verdoemenis en desolate landschappen waar je liever niet wilt komen. Ten eerste vanwege de hoge temperaturen, maar ook vanwege gigantische wormen die doen denken aan de wormen uit Tremors (1990). Welliswaar een stuk groter, maar een scheet laten kun je in de woestijn beter niet doen. Die voelen alle trillingen, die beesten.

Ik heb mij overigens zeer goed vermaakt met dit bescheiden visueel spektakel. De beelden ogen neutraal mat en daardoor passend bij de landschappen. Op en top scifi, boeiend en opbouwend sterk. Deze niet heel diepgaande film smaakt dan ook naar meer. Daar zit dan ook gelijk het enige puntje van kritiek, want de film is nog niet af. En dat terwijl je er al 156 minuten op hebt zitten. Dat hij dan dus niet overdreven diepgaand is, maakt hem daardoor wel zeer kijkbaar. Maar, deel 2 is gelukkig al aangekondigd voor 2023. Joepie!

Dune is een op en top scifi, waarin de spanning zich langzaam maar sterk opbouwt. Een niet al te diepgaande film, maar het is nog wel wachten op deel 2, die in 2023 uitkomt. Een bescheiden visueel spektakel met een onheilspellende score.

Regie: Denis Villeneuve
Cast: Timothée Chalamet | Rebecca Fergusson | Sharon Duncan-Brewster | Oscar Isaac | Josh Brolin | Dave Bautista | Stellan Skarsgård | Stephen McKinley Henderson | Zendaya | David Dastmalchian | Chang Chen | Charlotte Rampling | Jason Momoa | Javier Bardem

Speelduur: 156 minuten
Releasedatum: 16-9-2021 | 1-11-2021 (VOD)