Druk

recensie Druk

De dramafilm Druk gaat over Martin en drie collega’s die een experiment aangaan. Ze gaan kleine hoeveelheden drinken op het werk, zodat ze gelukkiger zijn in het leven. Wat wij van Druk vinden, lees je in onze recensie.

Martin en zijn drie collega’s en tevens vrienden gaan een experiment aan. Zij zijn er namelijk van overtuigd dat, na het lezen van een theorie, het drinken van een kleine hoeveelheid alcohol leidt tot een fijner leven. Ze zouden daardoor minder problemen hebben en de creativiteit verhogen op het werk. Het enige wat ze hoeven doen bij dit experiment is zorgen dat hun alcoholpromillage constant blijft. Ze zijn blij met hoe het experiment gaat, maar de vraag is of ze uiteindelijk niet de controle verliezen. Zowel op het werk, als thuis.

Thomas Vinterberg heeft het weer voor elkaar gekregen om een indrukwekkende film te maken. Dat deed hij voor mij al met meesterwerken Festen en Jagten, maar met Druk weet hij ook weer de teloorgang van de mens weer te geven. En zijn cast bestaat uit vier acteurs waar hij eerder ook al mee samenwerkte, met wereldster Mads Mikkelsen als grootste blikvanger. Vinterberg wist dus wat hij in huis haalde; een topcast. En potverdikkeme, een dansende Mads Mikkelsen was ook wel leuk om te zien hoor!

De sfeer in deze film is goed neergezet. Depressiviteit en plezier wisselen elkaar constant af. Dat is ook te voelen in de energie van de film. Je voelt de gemoedstoestanden die je ziet. Vooral het personage dat Mikkelsen speelt, Martin, zie je veranderen. Perfect neergezet. Net als alle andere drie mannen. Ze voelen elkaar aan, lijken echte vrienden en ogen oprecht ook altijd aangeschoten of dronken. En ja, drank maakt meer kapot dan je lief is. Ze voelen zich jonger, maar je ziet ze ouder worden. Dat is toch wel de conclusie die je kunt stellen na het zien van deze breekbare film. Meerdere scènes maken overigens indruk, met de einddans als pijnlijk hoogtepunt.

Met Druk heeft Vinterberg weer een indrukwekkende film weten te maken, waarbij de teloorgang van de mens wederom centraal staat. Een blijkbaar kunnen dansende Mikkelsen steelt de show. Het is trouwens maar te hopen dat niemand dit experiment in het echt uitvoert!

Regie: Thomas Vinterberg
Cast: Mads Mikkelsen | Thomas Bo Larsen | Magnus Millang |
Lars Ranthe