Dòst

recensie DostDe korte dramafilm Dòst gaat over de boezemvrienden Alko en Björn. Prestatiedrang zorgt ervoor dat ze beide keuzes moeten maken, die van invloed zijn op hun vriendschap. Wat wij van Dòst vinden, lees je in onze recensie.

Alko en Björn zijn twee jonge honden en eeuwige vrienden die uit een klein Gronings gehucht. Ze werken in het weekend samen bij een aspergeboer en gaan ’s avonds lekker los in een keet. Even weg uit de dagelijkse sleur. Meisjes zijn nieuw voor ze, maar de vraag is maar of ze dat beide ook wel willen. Groepsdruk en schaamte spelen dan ook een grote rol in dit alles. Vooral in een dorp, waar iedereen elkaar kent.

Altijd maar weer die prestatiedrang bij jongeren. Natuurlijk heeft niet iedereen dat, maar in Dòst is dat verschil mooi verfilmd. Twee goede vrienden, waarvan Björn zichzelf blijft en Alko niet. Op het einde van de rit ga je dat toch niet volhouden denken we, jezelf anders voordoen.

De worsteling bij beiden is mooi in beeld gebracht. Want als je jong bent wil je er toch ook wel een beetje bij horen. Zoenen met meisjes hoort daar zeker bij, maar zoenen met een andere jongen zeer zeker niet. Hoe kun je jezelf dan het beste verdedigen? Door de aanval te kiezen. Een aanval op een ander, terwijl het misschien wel verstandiger is naar jezelf te kijken. Of Alko de juiste keuze heeft gemaakt zien we eigenlijk ook wel. Hij spreekt het niet uit, maar duidelijk is het wel. Beelden zeggen soms meer dan 1.000 woorden. En hoewel Björn de klos is bij veel van zijn ‘vrienden’, lijkt hij bevrijd. Bevrijd van zichzelf te verstoppen. En Alko, die blijft verstopt, misschien wel voor altijd.

We bekijken het ook vanuit het perspectief van de jeugd, getuige de vele telefoonbeelden die we zien. Daarbij zien we bijna geen enkele volwassenen in de film verschijnen. De film gaat over de jeugd, die zichzelf soms ook volwassen moeten opstellen en zichzelf moeten redden. Pas aan het einde zien we volwassenen, als het hele verhaal duidelijk is. Als de keuzes al zijn gemaakt.

Dòst is een mooi in beeld gebrachte film over prestatiedrang in combinatie met jezelf blijven. Welke keuze je daarin maakt ligt geheel bij jezelf en niet bij een ander. Een film die in ons straatje past.

Dòst is de vierde korte film van de in totaal zes One Night Stand films. De film is hier terug te kijken.

Regie: Joren Molter
Cast: Henk Jan Doornbosch | Liam Feikens | Yamila Huft