DNA

recensie DNA

De dramafilm DNA gaat over Neige, die na de dood van haar Algerijnse opa op zoek gaat naar haar echte roots. Wat wij van DNA vinden, lees je in onze recensie.

Neige is een geschieden moeder die zielsveel van haar Algerijnse opa houdt, die haar grotendeels heeft opgevoed. Ze zoekt hem dan ook regelmatig op in het verpleegtehuis waar hij woont. De dood van hem doet haar veel verdriet en er ontstaat ook nog eens ruzie in de familie over zijn afscheid. Neige belandt in een identiteitscrisis, maar haar ex blijft haar bijstaan. Maar wat zegt haar DNA nu echt over wie ze is?

Regisseuse en actrice Maïwenn weet inmiddels wel hoe je een film moet maken – in 2011 won ze in Cannes de Prix du jury voor Polisse. Niet voor niets werd DNA dan ook voor Cannes 2020 geselecteerd. De emoties vliegen je in ieder geval om de oren, met dank aan de goede cast hoor. De mannelijke Protagonist moest door deze film zelfs met weemoed aan zijn dit jaar overleden oma denken.

Pijnlijk hoor, om zo een vader en moeder te hebben, die nogal egocentrisch zijn. Maar ja, opvoeding bepaalt vaak hoe jij bent, dus Neige is dus ook een beetje zo. Zoeken naar wie je bent kan ook op latere leeftijd nog. Dat maakt niets uit hoe oud je bent. Zolang je jezelf maar niet verliest in die zoektocht. Zoek de vrede in jezelf en je weet wie je bent, waar je ook bent. Je eigen identiteit bepaal je toch grotendeels zelf, maar in een land als Frankrijk kunnen wij ons voorstellen dat dit soms lastig is. Vooral voor derde generaties.

Vaak is de film diepzinnig. Zo diepzinnig zelfs dat het ook wat minder had gemogen. Zo vroegen we ons bijvoorbeeld af waarom Neige en François exen zijn, want die hebben het toch gewoon goed samen. Maar als je meer wilt weten over de geschiedenis van Algerije dan zit je goed.

DNA is een film waarin wordt gezocht naar identiteit. Een identiteit die is ondergesneeuwd door familieverhoudingen en een geschiedenis van een land waar je nog nooit gewoond hebt. Aan emoties geen gebrek in ieder geval.

Regie: Maïwenn
Cast: Maïwenn | Omar Marwan | Fanny Ardant | Louis Garrel
Speelduur: 90 minuten