Dheepan

recensie Dheepan

De Franse dramafilm Dheepan gaat over een nepgezin (papa, mama en dochter) uit Sri-Lanka, die in Frankrijk als vluchtelingen erkend willen worden. Maar komen ze eigenlijk wel in een betere leefomgeving terecht? Wat wij van Dheepan vinden, lees je in onze uit ongeveer 175 woorden bestaande B-recensie.

Een nepgezin (papa, mama en dochter) uit Sri-Lanka wil in Frankrijk als vluchtelingen erkend worden. Dit omdat zij de burgeroorlog in Sri Lanka zijn ontvlucht. Dat papa een ex Tamil Tijger is, een organisatie die in Europa te boek staat als een terroristische organisatie, maakt het niet makkelijker. Maar komen ze eigenlijk wel in een betere leefomgeving terecht?

Eerlijk gezegd begon Dheepan een beetje teleurstellend. In een traag tempo kwam de film maar moeilijk op gang. Daarnaast hadden we het idee dat dergelijke verhalen vaker voorbij komen. Niets was minder waar, want halverwege draait de film onverwachts om. Traagheid maakt plaats voor spanning en sensatie. Wat een geweldige plottwist. In ieder geval een twist die je niet vaak ziet. Eigenlijk is het nepgezin een voorbeeld van hoe je zou moeten integreren. Hard werken, de taal machtig maken en jezelf inzetten voor de maatschappij. Dat die maatschappij opeens vergelijkbaar is aan de situatie die ze zijn ontvlucht, zorgt voor de benodigde plottwist. De overlevingsstand gaat aan en dat is maar goed ook!

Regisseur: Jacques Audiard
Cast: Jesuthasan Antonythasan | Kalieaswari Srinivasan | Claudine Vinasithamby
Speelduur: 115 minuten