Demonios tus Ojos

recensie Demonios tus Ojos

Het Colombiaans/Spaanse Demonios tus Ojos is een ietwat choquerende film, waarin een oudere broer geobsedeerd raakt door zijn jongere mooie halfzusje. Wat wij van Demonios tus Ojos vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Oliver, een filmmaker die in Los Angeles woont, ontdekt dat zijn jongere halfzus Aurora op een sekssite is terug te vinden. Omdat hij haar lang niet meer gezien heeft, besluit hij haar weer eens op te zoeken in Spanje. Zijn jongere zusje is hier blij mee, net als Oliver zelf, maar al snel raakt hij geobsedeerd door haar. Misschien wel te geobsedeerd!

Demonios tus Ojos is een gewaagde en perverse film. Dat staat eigenlijk wel buiten kijf. Gewaagd en pervers dus, maar wat ons betreft zeker ook geslaagd. Hij roept namelijk vragen op. Als kijker wil je weten wat er gaat gebeuren. Gaat het wel of niet gebeuren? Dat is eigenlijk de belangrijkste vraag. Daarnaast wil je weten wat Oliver en Aurora drijft in het leven.

We leren broer en zus kennen en zien twee mensen uit verschillende woonmilieus, maar die toch een paar eigenschapstrekken delen. Logisch, want ze hebben dezelfde vader. Dat er ergens in de jeugd van Oliver iets mis moet zijn gegaan moet haast wel, want hij trekt zich niet zoveel aan van de wereld. Hij trekt zijn eigen plan. Dat blijkt uit zijn carrière als filmmaker, waarin hij omstreden is, maar ook uit zijn gedrag. Zijn lust is groot en hij zoekt middelen om die lust te temperen. Die lust is ontstaan en gaat niet zomaar weg. De muziek speelt hier heel duidelijk op in en is slim gemonteerd in de film. Daarnaast maakt die muziek ook iets duidelijk over Oliver zijn fantasie..

Zoals Oliver al aangeeft, houdt hij niet van structuur. En dat is precies waar Aurora ook een hekel aan heeft. En hoewel duidelijk is dat Oliver een obsessie heeft voor alles wat niet alledaags is, vraag je jezelf als kijker af of Aurora dat ook niet heeft, getuige de laatste scène in de film. Dat maakt de kijker nieuwsgierig. Interessant. Zeer interessant!

Machtmisbruik speelt ook een belangrijke rol. Je op een dusdanige manier boven iemand anders plaatsen, zodat je diegene kunt beïnvloeden. Lukt het om voor elkaar te krijgen wat je voor ogen hebt. Het vervullen van een fantasie, die is ontstaan in je eigen appartementje in Los Angeles. Of dat in het geval van Oliver lukt, dat laten we in het midden. Overigens opvallend, en niet meer vaak te zien, is het vierkante beeldformaat. Bewust waarschijnlijk, waardoor de personages centraal staan, en het niet om de omgeving gaat. Je focust je puur en alleen op het verhaal.

Wij raden Demonios tus Ojos aan, al is het maar de vraag is of iedere kijker deze film kan waarderen. Wij sluiten in ieder geval niet uit dat je boos de bioscoop zal verlaten!

Regisseur: Pedro Aguilera
Cast: Ivana Baquero | Lucía Guerrero | Juan Pablo Shuk | Natalia Álvarez-Bilbao