Daughters of the Dust

recensie Daughters of the Dust

De dramafilm Daughters of the Dust gaat over de Peazant familie aan het begin van de 20e eeuw. Ze verlaten de eilanden om op het Amerikaanse vasteland opnieuw te beginnen. Dat heeft alleen wel consequenties. Wat wij van Daughters of the Dust vinden, lees je in onze recensie.

Aan het begin van de 20e eeuw besluit de Peazant familie de eilanden aan de kust van South Carolina en Georgia te verlaten. Ze willen op het vaste land weer beginnen. In Amerika speelt dat op dat moment ook de discussie over meer stemrecht voor zwarten. Daarbij willen ze wel waken voor de eigen cultuur, want de wortels verdwijnen langzaam maar zeker. Dit heeft consequenties.

Daughters of the Dust is met recht een klassieker. Begin jaren 90 ontving deze film lovende kritieken. Lovende kritieken die ook nu nog fier overeind blijven. Deels kan ik mij in die kritieken vinden, vooral als het gaat om het verhalende, maar ook om de cinematografie.

De elegante kleding is sowieso uitmuntend te noemen, net als het oud Amerikaanse taaltje. Op een dromerige en documentaire-achtige stijl wordt de film aan de kijker getoond. Of misschien nog wel eerder een toneelstuk, verteld vanuit het perspectief van de inwoners zelf. Maar dan wel een toneelstuk met een prachtig decor. De omgeving vertelt namelijk ook veel over de gebruiken en rituelen die voorbijkomen. En het verhaal boeit ook.

Tot zover het positieve, want persoonlijk vond ik de film vrij lang duren. 112 minuten is eigenlijk vrij normaal voor een film, maar bijna de gehele film gaat op dezelfde manier door. Hetzelfde taaltje, de stijl en het toneelachtige gingen mij toch wel vervelen. Het leidde af van het verhaal. Wat niet ging vervelen was de heerlijk herkenbare jaren 90 muziek.

Daughters of the Dust is een film die kijkt als een toneelstuk in een documentaire-stijl. Perfecte aankleding, mooi gefilmd en een boeiend verhaal. Toch gaat het na een uur ook vervelen en is het een lange zit.

Regie: Julie Dash
Cast:
Kaycee Moore | Adisa Anderson | Alva Rodgers | Cora Lee Day