Collective

recensie Collective

De documentaire Collective gaat over een van de grootste rampen in de Roemeense geschiedenis. Een brand in een nachtclub in 2015 zorgde voor 27 doden, maar door fouten kwamen er daar nog veel meer bij. Wat wij van Collective vinden, lees je in onze recensie.

Een brand in een nachtclub van Boekarest, kostte op 30 oktober 2015 in eerste instantie aan 27 mensen het leven. Alsof dat nog niet erg genoeg is, stierven daarna nog eens 37 gewonden omdat ze ook nog eens een bacteriële infectie opliepen in een ziekenhuis waar ze lagen. Dit is een van de grootste rampen in de geschiedenis van Roemenië. Protesten waren het gevolg en de sociaaldemocratische regering trad af. Regisseur Nanau volgt enkele betrokkenen, waarbij maar weer eens blijkt dat corruptie nog steeds aanwezig is in het land.

Die beelden die je ziet in Collective, van de bewuste brand, die zijn echt heel heftig en schokkend. Die beelden zorgen er ook voor dat je meer begrijpt wat er speelt en leeft onder de slachtoffers en nabestaanden. En wat verspreidt zo een brand zich snel zeg, brrrrr.

De echte helden staan op de barricade, zeggen ze vaak. Zo ook in deze documentaire. De journalisten die de ramp onderzoeken doen er alles aan om achter de waarheid te komen. En die waarheid is verdomde vies, vuil en onbegrijpelijk. Gelukkig maar dat die journalisten zich ook vastbijten, ondanks de vele tegenwerkingen en het erom heen draaien. De politie top beschermt elkaar en het bedrijfsleven. Dat blijkt in ieder geval wel uit deze toch ook wel, hoe spijtig ook, saaie documentaire. Hij duurt bijna twee uur, maar na een uur weet je het ook wel als kijker. Dat is jammer, want het verhaal moet zeker verteld worden. Alleen dan kun je het corrupte en verrotte systeem tegengaan. Goddank dat er een nieuwe minister kwam, die er anders inzit, maar voor hoelang? Want ook hij lijkt te worden opgeslurpt door het politieke systeem. Ze leven in een soort vicieuze cirkel, die zich maar blijft herhalen, net zolang totdat ze het allemaal hebben opgegeven.

Collective laat zien dat er een vies spelletje wordt gespeeld in de politiek van Roemenië. Schokkend hoe een slachtoffer als nummer wordt neergezet. Het houdt elkaar allemaal in stand. Een verhaal dat verteld moet worden, maar als documentaire op het einde van de rit helaas ook saai wordt.

Regie: Alexander Nanau
Cast: –
Speelduur: 109 minuten