Canción sin Nombre

recensie Canción sin Nombre

De dramafilm Canción sin Nombre gaat over de Peruaanse en zwangere Georgina, die zwanger is. Ze trekt naar de stad voor gratis zorg, maar na de geboorte van haar kind ziet ze die nooit meer terug. Wat wij van Canción sin Nombre vinden, lees je in onze recensie.

In 1988 heerst er een grote politieke en financiële onrust in Peru, net als dat er veel terroristische aanslagen zijn. Georgina is een zwangere boerenvrouw uit de Andes, die woont in een van de sloppenwijken van Lima, aan de kust. Een radioadvertentie doet haar besluiten naar de stad te gaan, voor gratis medische hulp. Nadat ze in een kliniek bevalt, neemt het personeel haar kind mee. Voor controles werd gezegd, maar haar kind zien doet ze nooit meer.

De in deze recensie opgenomen still uit Canción sin Nombre deed mij erg denken aan het Mexicaanse en een met drie Oscars bekroonde Roma. Daar zit de vrouwelijke protagonist in een auto en kijkt uit het raam. In deze film is het een bus, maar gelijkenissen zijn te trekken. De politieke onrust, de zwangerschappen, de sloppenwijken en tot slot ook om de oogstrelende zwartwit beelden. Gedeeltelijk waargebeurd ook, maar dan in een andere periode, namelijk 1981. De regisseuse, Melina León, heeft haar debuutfilm dan ook opgedragen aan haar vader, die journalist was. Hij bracht het hele verhaal naar buiten!

De tot je komende beeldbuis-beelden spreken voor zich. Ze vertellen al grotendeels het schokkende verhaal. Er lijkt ook een dof of een soort van mistig laagje over de film te liggen. Dat komt grotendeels doordat het wit dat je ziet oogverblindend maagdelijk is. Niets is minder waar helaas. Het zal je maar overkomen. Zodra Georgina de slaapliedjes inzet, breek je als kijker. Kippenvel hoor. De leegte is enorm. De score draagt daar overigens ook aan bij. De film had iets minder voort mogen kabbelen, dat wel.

Canción sin Nombre is een prachtig geschoten zwart-wit film. Beelden spreken voor zich en versterken het verhaal. Een verhaal dat schokkend is en zorgt voor enkele kippenvelmomentjes. Oogstrelend debuut van Melina León.

Regie: Melina León
Cast: Pamela Mendoza, Tommy Párraga, Lucio Rojas, Maykol Hernández
Speelduur: 97 minuten