Call Me By Your Name

recensie Call Me By Your Name

De dramafilm Call Me By Your Name gaat over de 17-jarige Elio. Hij brengt de zomervakantie door bij zijn ouders in Italië, waar hij een klikt krijgt met de oudere assistent van zijn vader. Wat wij van de coming of age film Call Me By Your Name vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Elio is 17 jaar en viert samen met zijn ouders vakantie op het platteland van Italië. Als Oliver, die een onderzoeksassistent van zijn vader is, naar Italië komt, ontstaat er een klik tussen de twee. Oliver is alleen wel een stuk ouder dan Elio. Elio wil vanaf dan alleen nog maar zijn tijd doorbrengen met Oliver. De spanning is om te snijden!

Is Call me by Your Name echt zo een goede film? Ja! Timothée Chalamet speelt de sterren van de hemel en heeft zich met deze rol een plekje in ons hart veroverd.

Fijn dat deze film overal goede recensies krijgt, want een film over de opbloeiende liefde tussen twee jonge mannen is nog altijd niet mainstream. De timing van deze film kon ook niet beter, want in het huidige Amerikaanse klimaat heeft de LGBTQ-gemeenschap het zwaar te verduren. De vele lovende publiciteit rondom deze film is voor hen een lekker steuntje in de rug.

Het knappe aan deze film is dat het er helemaal niet toe doet dat het om twee mannen gaat. Het gaat over je eerste (vakantie)liefde en alles wat daar omheen hangt. Denk maar eens even terug aan je eigen eerste crush. Hormonen die door je lijf gieren, de onzekerheden over je uiterlijk en natuurlijk is jouw crush perfect. Herkenbaar? Ja, dat dachten wij ook en daarom is deze film zo leuk om naar te kijken. Tel daar bij op dat het zich afspeelt op een mooi landgoed in Italië, hoog zomer, het geluid van krekels, een goede soundtrack van Sufjan Stevens en BAM je bent verliefd….. op deze film.

Zoals gezegd gaat het om Elio en Oliver. Oliver is een 24-jarige promovendus die gedurende zes weken professor Pelman – de vader van 17-jarige Elio – komt helpen. De verwarring die dat te weeg brengt bij Elio is mooi en subtiel in beeld gebracht. Elke aanraking en iedere zin die de Amerikaan spreekt, wordt door Elio op een weegschaal gewogen. Was het ‘zomaar’ een aanraking of bedoelt hij er iets mee? Let wel, de film speelt zich af begin jaren tachtig, dus homoseksualiteit was toen niet iets wat je even kon googelen. Daarbij is Oliver een Amerikaan en gezien de tijd dus hoogstwaarschijnlijk diep in de kast. Uiteindelijk neemt Elio met zijn jeugdige onbevangenheid en een liberale opvoeding het heft in handen en ‘verleidt’ Oliver. Daarna volgt er een wat mindere periode in de film, omdat de Amerikaan duidelijk worstelt met zijn gevoelens en zich daarom terugtrekt. Deze ontkenningsfase duurt, naar onze bescheiden mening, iets te lang. Je aandacht verslapt dan ook even.

Uiteindelijk beleven de twee nog een leuke tijd, maar aan alle vakanties komt een einde en dus ook aan de vakantieliefde. Geen “…en ze leefden nog lang en gelukkig” voor deze twee, maar dat wisten we al van tevoren. In onze optiek heeft deze film toch een happy end, in ieder geval voor de 17-jarige Elio. Zijn goede band met zijn ouders verdiept zich. De wonderschone scene tussen Elio en zijn vader is daar een mooi voorbeeld van. Verder heeft Elio deze zomervakantie, ondanks het liefdesverdriet (die eindscène blijft nog lang bij), veel over zichzelf geleerd. Hierdoor is hij zelfverzekerder geworden en durft te leven zoals het is bedoeld, én zoals zijn vader hem heeft geadviseerd. En de Amerikaan Oliver? Tja, dat moet je zelf maar gaan zien.

Kortom: Call me by Your Name is een zeer goede film die perfect zou zijn geweest als hij net een half uur korter had geduurd, dan de 2 uur en 12 minuten.

Regie: Luca Guadagnino
Cast: Armie Hammer | Timothee Chalamet | Michael Stuhlbarg