Bulbul Can Sing

recensie Bulbul Can Sing

De dramafilm Bulbul Can Sing gaat over de tiener Bulbul en haar twee tienervrienden. Al zoenend worden ze ontdekt, waardoor het conservatieve dorp in rep en roer staat. Wat wij van Bulbul Can Sing vinden, lees je in onze recensie.

Drie Indiase tieners zijn op zoek naar een eigen identiteit. Een lastig iets in een dorp waar tradities nog hoog in het vaandel staan. Bulbul is één van die tieners. Haar vader heeft haar vernoemd naar een nachtegaal, in de hoop dat ze een bekende zangeres wordt. Niets is minder waar, want Bulbul kan volgens haar lerares niet goed genoeg zingen. Vrijheid hebben de tieners wel, ook met het zien van tieners van het andere geslacht. Totdat een groep mannen hen zoenend ontdekt, waardoor het hele dorp in rep en roer is.

Rauw en echt, dat is wat Bulbul Can Sing is. In de Indiase samenleving gelden andere normen en waarden dan bij ons. Mannen hebben vrij spel en vrouwen mogen haast niets. Het is maar wat je eerlijk noemt. Alsof ze nog een paar 100 jaar terug leven. De filmmaakster gelukkig niet, want die bijt van zich af met dit sociaal realistisch drama. Ze maakt een heel groot punt van een alledaags probleem in India. Een verhaal ook waarin de pijn en machteloosheid zichtbaar zijn. Je wilt wel anders, maar mag en kan het niet. In het geval van deze film zijn de vrouwen de klos, maar ook een homoseksuele vriend. Je moet je dus aanpassen, of je bent de klos!

Aan de rauwheid en echtheid zit ook een nadeel. Door gebruik te maken van onervaren acteurs en actrices, komt het verhaal niet helemaal goed over. Dat hoeft uiteraard geen probleem te zien, maar in deze film stoort het acteerwerk soms. Ze kijken soms nog net niet langs de camera af naar de regisseuse. Ook het geluid is niet altijd goed, waardoor we meer omgevingslawaai horen dat de acteurs of actrices.

BulBul Can Sing is een prachtige rauwe en echte film, maar weet door het acteerwerk niet genoeg te overtuigen. Een verhaal dat vertelt moet worden, dat sowieso. Want hoe is het toch mogelijk dat er in deze tijden nog steeds een groot onderscheid is tussen mannen en vrouwen? Wij snapper er in ieder geval niets van, maar ja, wij wonen in Nederland.

Regie: Rima Das
Cast: Pakija Begam | Arnali Das | Manabendra Das
Speelduur: 95 minuten