Boiling Point

recensie Boiling Point

De dramafilm Boiling Point gaat over chef-kok en restauranteigenaar Andy, die meer aan zijn hoofd heeft dan dat hij eigenlijk aankan. En dan is zijn restaurant ook nog eens overboekt. Wat wij van Boiling Point vinden, lees je in onze recensie.

Andy is een chef-kok die samen met een compagnon een populair restaurant runt. Dat restaurant zit op deze avond ook bomvol. Net als zijn hoofd, want Andy heeft veel aan zijn hoofd. Te veel. De avond start met het bezoek van de Voedsel- en Warenautoriteit, wat gelijk de toon zet voor de rest van de avond.

Ik kan echt helemaal van die fijne kriebels krijgen als ik weet dat een film uit een doorlopende take bestaat. Enkele goede voorbeelden zijn Victoria en Utøya 22. Juli. Boiling Point is een film die precies in dat rijtje straatje past; op en top drama in een take. Je hebt het gevoel dat je zelf ook in het restaurant zit. De film kijken is ook net als een rit in een achtbaan, waar je eerder gestrest dan ontspannen uit komt.

En hoewel het één take is, wisselen de personages elkaar wel af. Iedere tafel met gasten heeft ook zo zijn eigen verhaal, net als het personeel. Maar Andy is waar het om gaat; die die zie je dan ook het vaakst. Dat de man het niet gemakkelijk heeft weet je vanaf het begin, maar naarmate de film vordert weet je ook waarom. Je snap zijn frustraties. Teveel ballen hoog willen houden kan ook gewoon niet, met dit als resultaat. Werk en privé hebben een balans nodig! Je leeft echt met de man mee. Je zit er als kijker ook zo dicht op, dat je denkt dat je hem de hoognodige knuffel daadwerkelijk kan geven.

De rol van Andy is vertolkt door Stephen Graham (van onder andere Snatch, This is England en The Irishman), die misschien wel zijn beste rol ooit neerzet – het blijft toch appels met peren vergelijken. Een ondergewaardeerde acteur, die in deze film laat zien wat hij kan. Hij hoeft eigenlijk ook niets te zeggen, zijn allesprekende gelaatsuitdrukkingen zeggen genoeg. De gerechten die je ziet zeggen overigens ook genoeg. Ik heb nu niet het idee dat ik daar wil gaan eten, want echt aantrekkelijk zijn de gerechten niet. Daar had wat meer finesse in kunnen zitten, zeker gezien de belangrijke gast die er was. Het zag er meer als brasserie-eten uit (wat niet slecht is, natuurlijk).

Al met al is Boiling point een geweldige one taker, waar je zelfs als kijker stress van krijgt! Dit soort films kun je wat mij betreft niet genoeg maken. Het acteerwerk van Stephen Graham valt daarbij positief op, met gelaatsuitdrukkingen die spreken.

Regie: Philip Barantini
Cast: Stephen Graham | Vinette Robinson | Alice Feetham | Jason Flemyng
Speelduur: 95 minuten