Blue Jay

recensie Blue Jay

De romantische dramafilm Blue Jay gaat over Jim en Amanda. Twee oud geliefden die elkaar na 20 jaar bij toeval weer tegenkomen. Oude tijden herleven, maar er zit ook nog steeds oud zeer. Wat wij van Blue Jay vinden, lees je in onze recensie.

Jim en Amanda waren ooit geliefden op de middelbare school. Nu, 20 jaar later, komen ze elkaar toevallig weer tegen in de supermarkt van het dorp waar ze ooit woonden. Ze besluiten een kop koffie te gaan drinken, waarna de fijne verhalen van vroeger ook weer naar boven komen. Maar dat niet alleen, want ze zijn niet voor niets uit elkaar gegaan destijds.

De liefde spat al meteen van het beeld bij de eerste scène in Blue Jay. Hij die zijn beanie afdoet, zijn haar even goed doet en vervolgens naar haar glimlacht. Het is meteen duidelijk dat er een romantisch verleden is. De toon is in ieder geval meteen gezet! Laat dat maar over aan regisseur Alex Lehmann, die dat later ook deed bij Paddleton. De liefde tussen slechts twee personen staat in zijn films vaak centraal. Overigens komen beide films ook van de productiemaatschappij van hoofdrolspeler Duplass, dat hij samen met zijn broer opzette.

Waar komt al die liefde in deze film toch vandaan, vraag je jezelf af. Nou, dat kom je te weten hoor, want in deze opbouwende film wordt je als kijker meegezogen in hun huidige leven en dat uit het verleden. Alles oogt natuurlijk, waarbij Sarah Poulsen erg sterk speelt. Duplass vonden we wat minder, want die huilscène was echt niet zo goed. Om te huilen eigenlijk. Dat er sprake is van improvisatie, is duidelijk en doet de film goed.

De toegevoegde waarde van het zwart-wit snappen we in dit geval niet. Want wat voegt het toe, los van dat wij dat toch wel vaak mooi vinden. Het heeft ook iets speciaals. Maar ja, die meerwaarde, die zagen wij niet. Of het moet zijn dat het oud geliefden zijn, waar tegenwoordig geen kleur meer inzit, door alle omstandigheden. Wat zeker een toegevoegde waarde had, was het afsluitende briljant mooie nummer van Bill Callahan, Jim Cain. Daardoor gaven wij deze film een net wat hogere beoordeling, omdat het de juiste afsluiter is. En nee, dat zou niets uit moeten maken, maar ja, als groot Bill Callahan-fan maakt dat dus wel iets uit. Lekker puh!

Blue Jay gaat over liefde tussen twee personen. Elkaar heel lang niet zien maakt dus niets uit. Die liefde roest niet. Al speelt het oud zeer wel mee. Het zwart-witte had voor ons dan een minder toegevoegde waarde, maar het afsluitende nummer dan weer wel. Aanrader, als je dag wel een beetje liefde kan gebruiken.

Regie: Alex Lehmann
Cast: Mark Duplass | Sarah Paulson
Speelduur: 80 minuten